Založ si blog

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

 

 

Tento rok prišli skôr ako po minulé roky. Myslím si, že vysvetlenie je pomerne jednoduché. Väčšina cestovných kancelárií sa snaží predávať letné zájazdy už pred vianočnými sviatkami predchádzajúceho roka. Aj keď zimný predaj nebol najlepší a aj jarné obdobie bolo viac o politike ako o predaji zájazdov, je zrejmé, že cestovná kancelária ktorá skrachovala už vybrala maximum peňazí od svojich zákazníkov a teraz sa možný prísun ďalších platieb od zákazníkov pomaly, ale isto zastavil. Samozrejme, že pohľadávky dodávateľom služieb treba platiť. A keď už nebolo z čoho, tak cestovná kancelária vyhlásila krach.

Zákon chráni zákazníka cestovnej kancelárie – spotrebiteľa prostredníctvom ustanovenia o povinnom poistení zájazdov zo strany cestovnej kancelárie. To väčšina zákazníkov už aj vie. Menej klientov však vie, že zájazdy sú poistené len v určitej sume. Výška sumy je uvedená na certifikáte, ktorý vydala poisťovňa a ktorý má byť prístupný každému kupujúcemu zájazdu. Nie je to celá hodnota predaných zájazdov. Zákon vyžaduje sumu, ktorá má predstavovať minimálne 25 % výšky celkových tržieb cestovnej kancelárie z predchádzajúceho roka, alebo 25% z objemu  plánovaných tržieb v danom roku.

Takže čo sa deje v prípade vyhláseného krachu cestovnej kancelárie? Poisťovňa preberá na seba starostlivosť o klientov. Mám na mysli poisťovňu, ktorá poistila zájazdy cestovnej kancelárie, nie poisťovňa, ktorá zabezpečovala cestovné poistenie napr. liečebných nákladov v zahraničí. Pre tých klientov, ktorí sú už vycestovaní v zahraničí, by mala začať operovať náhradná – zmluvne dohodnutá cestovná kancelária. Táto má v spolupráci s poisťovňou zabezpečiť služby zájazdu, ktoré sa týkajú zákazníkov skrachovanej cestovnej kancelárie. Preto je zbytočné sa snažiť kontaktovať so skrachovanou cestovnou kanceláriou. Tá obvykle vypne svoje telefóny aj telefóny svojich delegátov. Pokiaľ klienti nedostali žiadne informácie a majú problémy v hoteli, alebo pri čerpaní ďalších služieb, urýchlene by sa mali kontaktovať na príslušnú poisťovňu, ktorá ich usmerní. Tiež delegáti by mali okamžite začať komunikovať s poisťovňou a náhradnou, zmluvne dohodnutou cestovnou kanceláriou. Je to ich povinnosť.

Ďalšiu skupinu nešťastných zákazníkov tvoria ľudia, ktorí zaplatili za zájazd celú sumu, alebo zálohu a ešte nevycestovali. Je zrejmé, že títo musia urýchlene nahlásiť danú skutočnosť v príslušnej poisťovni na formulároch, ktoré sú k dispozícii aj na web stránke poisťovne. Prax z ostatných dvoch rokov ukazuje, že poisťovňa si v súlade so zákonom ponecháva časový priestor na riešenie týchto prípadov až do dĺžky 6 mesiacov. To však nie je závažný problém. Najväčší problém spočíva vo výške odškodnenia. To je odvodené od zmluvne zakotvenej výšky poistného plnenia v prepočte ku celkovej nárokovanej sume všetkých poškodených zákazníkov. Na jednej strane zákon chráni zákazníka v prípade insolventnosti alebo krachu cestovnej kancelárie, na druhej strane však len do výšky poistnej sumy, ktorá po rozpočítaní nie je totožná s výškou ceny zaplateného zájazdu. Čiže, ak je celková suma požadovaná od poškodených zákazníkov vyššia, ako je výška sumy poistného plnenia, zákazník ťahá za kratší koniec. Je zrejmé, že aj tento rok klienti skrachovanej cestovnej kancelárie nebudú odškodnení v plnom rozsahu..

 

Hotelové akadémie sú dobré alebo nie?

07.10.2017

Kritika hotelových akadémií Konferencie sú všakovaké. Múdre vedecké, inokedy ide o príjemné stretnutie a výmenu názorov odborníkov. Niekedy sú aj nudné. Tento krát na konferencii BSK o viac »

Slnečné pobrežie, Škandinávci a Angličania

03.09.2017

Bulharské Slnečné pobrežie bolo celé leto zaplnené škandinávskymi a anglickými dovolenkármi. Zlaté piesky sú zaujímavé viac pre ruskú klientelu. V septembri tomu je tak isto. Čím sa pričinilo viac »

Príbeh Neša

26.08.2017

Návrat do krajiny rodičov Narodila sa v Nemecku v rodine tureckých rodičov. Výborne sa učila. Po maturite prišli na návštevu do Nemecka dvaja bratia. Všetko to išlo akosi rýchlo, Neša sa zasnúbila viac »

Kim Čong-un

USA a Japonsko posilnia diplomatický tlak na KĽDR

17.10.2017 09:32

Diplomati oboch krajín zdôraznili potrebu diplomatického riešenia problému so Severnou Kóreou.

kalendar, dni, sviatky, nedela, nakupy

Viac ako dve tretiny Nemcov sú proti islamským štátnym sviatkom

17.10.2017 09:24

Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky, ktorý zverejnil denník Bild.

voľby, urna, hlas,

Rastislav Blaško odstupuje z kandidatúry na post predsedu BSK

17.10.2017 09:00

V kandidatúre na post predsedu Bratislavského samosprávneho kraja podporí Blaško Milana Ftáčnika.

Salvador Dalí

Žena, ktorá si vymohla exhumáciu Dalího, musí zaplatiť náklady

17.10.2017 08:32

María Pilar Abelová Martínezová tvrdila, že je dcérou slávneho maliara. Testy DNA to však nepotvrdili.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 84
Celková čítanosť: 122869x
Priemerná čítanosť článkov: 1463x

Autor blogu

Kategórie