Založ si blog

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

 

 

Tento rok prišli skôr ako po minulé roky. Myslím si, že vysvetlenie je pomerne jednoduché. Väčšina cestovných kancelárií sa snaží predávať letné zájazdy už pred vianočnými sviatkami predchádzajúceho roka. Aj keď zimný predaj nebol najlepší a aj jarné obdobie bolo viac o politike ako o predaji zájazdov, je zrejmé, že cestovná kancelária ktorá skrachovala už vybrala maximum peňazí od svojich zákazníkov a teraz sa možný prísun ďalších platieb od zákazníkov pomaly, ale isto zastavil. Samozrejme, že pohľadávky dodávateľom služieb treba platiť. A keď už nebolo z čoho, tak cestovná kancelária vyhlásila krach.

Zákon chráni zákazníka cestovnej kancelárie – spotrebiteľa prostredníctvom ustanovenia o povinnom poistení zájazdov zo strany cestovnej kancelárie. To väčšina zákazníkov už aj vie. Menej klientov však vie, že zájazdy sú poistené len v určitej sume. Výška sumy je uvedená na certifikáte, ktorý vydala poisťovňa a ktorý má byť prístupný každému kupujúcemu zájazdu. Nie je to celá hodnota predaných zájazdov. Zákon vyžaduje sumu, ktorá má predstavovať minimálne 25 % výšky celkových tržieb cestovnej kancelárie z predchádzajúceho roka, alebo 25% z objemu  plánovaných tržieb v danom roku.

Takže čo sa deje v prípade vyhláseného krachu cestovnej kancelárie? Poisťovňa preberá na seba starostlivosť o klientov. Mám na mysli poisťovňu, ktorá poistila zájazdy cestovnej kancelárie, nie poisťovňa, ktorá zabezpečovala cestovné poistenie napr. liečebných nákladov v zahraničí. Pre tých klientov, ktorí sú už vycestovaní v zahraničí, by mala začať operovať náhradná – zmluvne dohodnutá cestovná kancelária. Táto má v spolupráci s poisťovňou zabezpečiť služby zájazdu, ktoré sa týkajú zákazníkov skrachovanej cestovnej kancelárie. Preto je zbytočné sa snažiť kontaktovať so skrachovanou cestovnou kanceláriou. Tá obvykle vypne svoje telefóny aj telefóny svojich delegátov. Pokiaľ klienti nedostali žiadne informácie a majú problémy v hoteli, alebo pri čerpaní ďalších služieb, urýchlene by sa mali kontaktovať na príslušnú poisťovňu, ktorá ich usmerní. Tiež delegáti by mali okamžite začať komunikovať s poisťovňou a náhradnou, zmluvne dohodnutou cestovnou kanceláriou. Je to ich povinnosť.

Ďalšiu skupinu nešťastných zákazníkov tvoria ľudia, ktorí zaplatili za zájazd celú sumu, alebo zálohu a ešte nevycestovali. Je zrejmé, že títo musia urýchlene nahlásiť danú skutočnosť v príslušnej poisťovni na formulároch, ktoré sú k dispozícii aj na web stránke poisťovne. Prax z ostatných dvoch rokov ukazuje, že poisťovňa si v súlade so zákonom ponecháva časový priestor na riešenie týchto prípadov až do dĺžky 6 mesiacov. To však nie je závažný problém. Najväčší problém spočíva vo výške odškodnenia. To je odvodené od zmluvne zakotvenej výšky poistného plnenia v prepočte ku celkovej nárokovanej sume všetkých poškodených zákazníkov. Na jednej strane zákon chráni zákazníka v prípade insolventnosti alebo krachu cestovnej kancelárie, na druhej strane však len do výšky poistnej sumy, ktorá po rozpočítaní nie je totožná s výškou ceny zaplateného zájazdu. Čiže, ak je celková suma požadovaná od poškodených zákazníkov vyššia, ako je výška sumy poistného plnenia, zákazník ťahá za kratší koniec. Je zrejmé, že aj tento rok klienti skrachovanej cestovnej kancelárie nebudú odškodnení v plnom rozsahu..

 

Víkend v Eilate

14.01.2017

Zaletieť na víkend do teplejších krajín je pre viacerých Slovákov príjemná zmena. Takú príležitosť sme vyskúšali v letovisku Eilat. To sa nachádza na izraelskom území, odkiaľ voľným viac »

Developer

12.01.2017

Štartovacie byty V istom serióznom týždenníku som sa dočítala o úspešnom predaji štartovacích bytov v Bratislave na Prievozskej, ale aj v meste, či na Galvaniho ul. Developer Už slovo developer viac »

Pravidlá lyžovačky na Slovensku – bude menej úrazov?

26.12.2016

Lyžovačka je o krásnych zasnežených kopcoch a perfektnom pocite aktívneho pohybu. Cestovné kancelárie vo svojich katalógoch upozorňujú na pravidlá, ktoré je potrebné na svahoch v zahraničných viac »

štrajk učiteľov

Učitelia žiadajú do konca volebného obdobia šesť percent HDP na školstvo

23.02.2017 12:07

Slovenská komora učiteľov chce tiež zjednotenie kompetencií pri financovaní škôl a zabezpečiť financovanie zvyšovania kapacít materských škôl.

deti, farma

Farmy potrebujú mladé chytré hlavy

23.02.2017 12:00

Na troch stredných odborných školách v Pruskom, Rimavskej Sobote a Moldave nad Bodvou otvárajú najmodernejší, poľnohospodársky odbor agromechatronik.

Fico, Danko

Prieskum: 'Kauza kapitán' u voliča stále rezonuje, Smer opäť klesol

23.02.2017 11:51

Februárový prieskum preferencií politických strán opäť potvrdil SAS ako jednotku v pravicovom spektre.

tunel Čebrať, D1, diaľnica, stavba, báger

Stavba tunela Čebrať stojí. Prieskum povie, čo ďalej

23.02.2017 11:40

Inžinierskogeologický a hydrogeologický prieskum v tuneli Čebrať potrvá do konca apríla tohto roka.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 90977x
Priemerná čítanosť článkov: 1467x

Autor blogu

Kategórie