Založ si blog

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

 

 

Tento rok prišli skôr ako po minulé roky. Myslím si, že vysvetlenie je pomerne jednoduché. Väčšina cestovných kancelárií sa snaží predávať letné zájazdy už pred vianočnými sviatkami predchádzajúceho roka. Aj keď zimný predaj nebol najlepší a aj jarné obdobie bolo viac o politike ako o predaji zájazdov, je zrejmé, že cestovná kancelária ktorá skrachovala už vybrala maximum peňazí od svojich zákazníkov a teraz sa možný prísun ďalších platieb od zákazníkov pomaly, ale isto zastavil. Samozrejme, že pohľadávky dodávateľom služieb treba platiť. A keď už nebolo z čoho, tak cestovná kancelária vyhlásila krach.

Zákon chráni zákazníka cestovnej kancelárie – spotrebiteľa prostredníctvom ustanovenia o povinnom poistení zájazdov zo strany cestovnej kancelárie. To väčšina zákazníkov už aj vie. Menej klientov však vie, že zájazdy sú poistené len v určitej sume. Výška sumy je uvedená na certifikáte, ktorý vydala poisťovňa a ktorý má byť prístupný každému kupujúcemu zájazdu. Nie je to celá hodnota predaných zájazdov. Zákon vyžaduje sumu, ktorá má predstavovať minimálne 25 % výšky celkových tržieb cestovnej kancelárie z predchádzajúceho roka, alebo 25% z objemu  plánovaných tržieb v danom roku.

Takže čo sa deje v prípade vyhláseného krachu cestovnej kancelárie? Poisťovňa preberá na seba starostlivosť o klientov. Mám na mysli poisťovňu, ktorá poistila zájazdy cestovnej kancelárie, nie poisťovňa, ktorá zabezpečovala cestovné poistenie napr. liečebných nákladov v zahraničí. Pre tých klientov, ktorí sú už vycestovaní v zahraničí, by mala začať operovať náhradná – zmluvne dohodnutá cestovná kancelária. Táto má v spolupráci s poisťovňou zabezpečiť služby zájazdu, ktoré sa týkajú zákazníkov skrachovanej cestovnej kancelárie. Preto je zbytočné sa snažiť kontaktovať so skrachovanou cestovnou kanceláriou. Tá obvykle vypne svoje telefóny aj telefóny svojich delegátov. Pokiaľ klienti nedostali žiadne informácie a majú problémy v hoteli, alebo pri čerpaní ďalších služieb, urýchlene by sa mali kontaktovať na príslušnú poisťovňu, ktorá ich usmerní. Tiež delegáti by mali okamžite začať komunikovať s poisťovňou a náhradnou, zmluvne dohodnutou cestovnou kanceláriou. Je to ich povinnosť.

Ďalšiu skupinu nešťastných zákazníkov tvoria ľudia, ktorí zaplatili za zájazd celú sumu, alebo zálohu a ešte nevycestovali. Je zrejmé, že títo musia urýchlene nahlásiť danú skutočnosť v príslušnej poisťovni na formulároch, ktoré sú k dispozícii aj na web stránke poisťovne. Prax z ostatných dvoch rokov ukazuje, že poisťovňa si v súlade so zákonom ponecháva časový priestor na riešenie týchto prípadov až do dĺžky 6 mesiacov. To však nie je závažný problém. Najväčší problém spočíva vo výške odškodnenia. To je odvodené od zmluvne zakotvenej výšky poistného plnenia v prepočte ku celkovej nárokovanej sume všetkých poškodených zákazníkov. Na jednej strane zákon chráni zákazníka v prípade insolventnosti alebo krachu cestovnej kancelárie, na druhej strane však len do výšky poistnej sumy, ktorá po rozpočítaní nie je totožná s výškou ceny zaplateného zájazdu. Čiže, ak je celková suma požadovaná od poškodených zákazníkov vyššia, ako je výška sumy poistného plnenia, zákazník ťahá za kratší koniec. Je zrejmé, že aj tento rok klienti skrachovanej cestovnej kancelárie nebudú odškodnení v plnom rozsahu..

 

Poloniny – mystické, unikátne a problematické

18.11.2018

Známe klasické údaje: Poloniny predstavujú národný park v 3. Stupni ochrany prírody a krajiny, ktorý možno navštíviť na severovýchode Slovenska, v blízkosti slovensko-poľskej a slovensko-ukrajinskej viac »

Dobrovoľníci na Iztuzu majú svoj príklad od kapitánky June

09.09.2018

Na 7 km dlhej piesočnatej pláži Iztuzu mali dobrovoľní ochranári korytnačiek „sviatok“. Do mora vypustili dve korytnačky Caretta, caretta, o ktoré sa niekoľko mesiacov starali. Ešte väčší viac »

Cestovný ruch a umelé oplodnenie v Česku

08.09.2018

Cestovný ruch a umelé oplodnenie Podľa dnešného vydania elektronického média Tourism Review News https://www.tourism-review.com/fertility-tourism-czech-republic-top-destination-news10711 je „Fertility viac »

Andrej Babiš

Európska komisia nemieni dotovať firmy okolo Agrofertu

12.12.2018 22:49

Peniaze sa nebudú vyplácať, kým nebude objasnená situácia okolo možného konfliktu záujmov premiéra Babiša.

Tupolev Tu-160

Ruské strategické bombardéry lietali na Karibikom

12.12.2018 22:23

Bombardéry, ktoré v minulých dňoch prileteli do Venezuely, vykonali desaťhodinový let nad Karibským morom.

obrnené vozidlo

Maďarsko na ochranu trhov nasadilo obrnené vozidlá

12.12.2018 21:32

Spravodajský server Index.hu pôvodne pohyb vojenských vozidiel spájal s podvečerným protestom v uliciach Budapešti.

Mateusz Morawiecki.

Poľský premiér Morawiecki ustál hlasovanie o dôvere v parlamente

12.12.2018 20:03

Dolná komora parlamentu podržala Morawieckeho vo funkcii pomerom hlasov 231 k 181.