Založ si blog

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

 

 

Tento rok prišli skôr ako po minulé roky. Myslím si, že vysvetlenie je pomerne jednoduché. Väčšina cestovných kancelárií sa snaží predávať letné zájazdy už pred vianočnými sviatkami predchádzajúceho roka. Aj keď zimný predaj nebol najlepší a aj jarné obdobie bolo viac o politike ako o predaji zájazdov, je zrejmé, že cestovná kancelária ktorá skrachovala už vybrala maximum peňazí od svojich zákazníkov a teraz sa možný prísun ďalších platieb od zákazníkov pomaly, ale isto zastavil. Samozrejme, že pohľadávky dodávateľom služieb treba platiť. A keď už nebolo z čoho, tak cestovná kancelária vyhlásila krach.

Zákon chráni zákazníka cestovnej kancelárie – spotrebiteľa prostredníctvom ustanovenia o povinnom poistení zájazdov zo strany cestovnej kancelárie. To väčšina zákazníkov už aj vie. Menej klientov však vie, že zájazdy sú poistené len v určitej sume. Výška sumy je uvedená na certifikáte, ktorý vydala poisťovňa a ktorý má byť prístupný každému kupujúcemu zájazdu. Nie je to celá hodnota predaných zájazdov. Zákon vyžaduje sumu, ktorá má predstavovať minimálne 25 % výšky celkových tržieb cestovnej kancelárie z predchádzajúceho roka, alebo 25% z objemu  plánovaných tržieb v danom roku.

Takže čo sa deje v prípade vyhláseného krachu cestovnej kancelárie? Poisťovňa preberá na seba starostlivosť o klientov. Mám na mysli poisťovňu, ktorá poistila zájazdy cestovnej kancelárie, nie poisťovňa, ktorá zabezpečovala cestovné poistenie napr. liečebných nákladov v zahraničí. Pre tých klientov, ktorí sú už vycestovaní v zahraničí, by mala začať operovať náhradná – zmluvne dohodnutá cestovná kancelária. Táto má v spolupráci s poisťovňou zabezpečiť služby zájazdu, ktoré sa týkajú zákazníkov skrachovanej cestovnej kancelárie. Preto je zbytočné sa snažiť kontaktovať so skrachovanou cestovnou kanceláriou. Tá obvykle vypne svoje telefóny aj telefóny svojich delegátov. Pokiaľ klienti nedostali žiadne informácie a majú problémy v hoteli, alebo pri čerpaní ďalších služieb, urýchlene by sa mali kontaktovať na príslušnú poisťovňu, ktorá ich usmerní. Tiež delegáti by mali okamžite začať komunikovať s poisťovňou a náhradnou, zmluvne dohodnutou cestovnou kanceláriou. Je to ich povinnosť.

Ďalšiu skupinu nešťastných zákazníkov tvoria ľudia, ktorí zaplatili za zájazd celú sumu, alebo zálohu a ešte nevycestovali. Je zrejmé, že títo musia urýchlene nahlásiť danú skutočnosť v príslušnej poisťovni na formulároch, ktoré sú k dispozícii aj na web stránke poisťovne. Prax z ostatných dvoch rokov ukazuje, že poisťovňa si v súlade so zákonom ponecháva časový priestor na riešenie týchto prípadov až do dĺžky 6 mesiacov. To však nie je závažný problém. Najväčší problém spočíva vo výške odškodnenia. To je odvodené od zmluvne zakotvenej výšky poistného plnenia v prepočte ku celkovej nárokovanej sume všetkých poškodených zákazníkov. Na jednej strane zákon chráni zákazníka v prípade insolventnosti alebo krachu cestovnej kancelárie, na druhej strane však len do výšky poistnej sumy, ktorá po rozpočítaní nie je totožná s výškou ceny zaplateného zájazdu. Čiže, ak je celková suma požadovaná od poškodených zákazníkov vyššia, ako je výška sumy poistného plnenia, zákazník ťahá za kratší koniec. Je zrejmé, že aj tento rok klienti skrachovanej cestovnej kancelárie nebudú odškodnení v plnom rozsahu..

 

Bociany tiahnu

20.03.2017

Redaktorka Pravdy písala o bocianoch a ich hniezdach v slovenských obciach. Čas príletu do Európy sa blíži. Momentálne sú na polceste. Prvé bociany prilietajú do Turecka. Obrázok je z Dalyanu, viac »

Kam budeme lietať z Bratislavy?

11.03.2017

Bratislavské letisko M.R. Štefánika včera uvítalo "inauguračný let" a otvorenie novej linky Bratislava – Kluž Napoca. Podľa generálneho riaditeľa letiska Ivana Trhlíka ide o ďalší krok viac »

Víkend v Eilate

14.01.2017

Zaletieť na víkend do teplejších krajín je pre viacerých Slovákov príjemná zmena. Takú príležitosť sme vyskúšali v letovisku Eilat. To sa nachádza na izraelskom území, odkiaľ voľným viac »

Dobrý anjel

DOBRÝ ANJEL - nezisková organizácia

27.03.2017 00:02

Systém, ktorý pravidelnými mesačnými finančnými príspevkami pomáha rodinám s deťmi, kde je niekto chorý na rakovinu, alebo dieťa trpí na inú zákernú diagnózu.

SOLAR Hvezdáreň Senec

SOLAR Hvezdáreň Senec

26.03.2017 23:52

Astronomické združenie SOLAR Hvezdáreň Senec.

Rusko, prehliadka, vrtuľník

Nehodu vojenského vrtuľníka na Ukrajine neprežilo 5 ľudí

26.03.2017 21:42

Životy piatich ľudí si vyžiadala nehoda vrtuľníka ukrajinskej armády, ktorý sa zrútil blízko vojnovej oblasti na východe Ukrajiny.

Bojko Borisov

V odhadoch výsledkov bulharských volieb vedie GERB

26.03.2017 20:18

Najlepší výsledok v predčasných parlamentných voľbách v Bulharsku dosiahla podľa prvých odhadov stredopravicová strana Občania za európsky rozvoj Bulharska.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 64
Celková čítanosť: 93804x
Priemerná čítanosť článkov: 1466x

Autor blogu

Kategórie