Založ si blog

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

 

 

Tento rok prišli skôr ako po minulé roky. Myslím si, že vysvetlenie je pomerne jednoduché. Väčšina cestovných kancelárií sa snaží predávať letné zájazdy už pred vianočnými sviatkami predchádzajúceho roka. Aj keď zimný predaj nebol najlepší a aj jarné obdobie bolo viac o politike ako o predaji zájazdov, je zrejmé, že cestovná kancelária ktorá skrachovala už vybrala maximum peňazí od svojich zákazníkov a teraz sa možný prísun ďalších platieb od zákazníkov pomaly, ale isto zastavil. Samozrejme, že pohľadávky dodávateľom služieb treba platiť. A keď už nebolo z čoho, tak cestovná kancelária vyhlásila krach.

Zákon chráni zákazníka cestovnej kancelárie – spotrebiteľa prostredníctvom ustanovenia o povinnom poistení zájazdov zo strany cestovnej kancelárie. To väčšina zákazníkov už aj vie. Menej klientov však vie, že zájazdy sú poistené len v určitej sume. Výška sumy je uvedená na certifikáte, ktorý vydala poisťovňa a ktorý má byť prístupný každému kupujúcemu zájazdu. Nie je to celá hodnota predaných zájazdov. Zákon vyžaduje sumu, ktorá má predstavovať minimálne 25 % výšky celkových tržieb cestovnej kancelárie z predchádzajúceho roka, alebo 25% z objemu  plánovaných tržieb v danom roku.

Takže čo sa deje v prípade vyhláseného krachu cestovnej kancelárie? Poisťovňa preberá na seba starostlivosť o klientov. Mám na mysli poisťovňu, ktorá poistila zájazdy cestovnej kancelárie, nie poisťovňa, ktorá zabezpečovala cestovné poistenie napr. liečebných nákladov v zahraničí. Pre tých klientov, ktorí sú už vycestovaní v zahraničí, by mala začať operovať náhradná – zmluvne dohodnutá cestovná kancelária. Táto má v spolupráci s poisťovňou zabezpečiť služby zájazdu, ktoré sa týkajú zákazníkov skrachovanej cestovnej kancelárie. Preto je zbytočné sa snažiť kontaktovať so skrachovanou cestovnou kanceláriou. Tá obvykle vypne svoje telefóny aj telefóny svojich delegátov. Pokiaľ klienti nedostali žiadne informácie a majú problémy v hoteli, alebo pri čerpaní ďalších služieb, urýchlene by sa mali kontaktovať na príslušnú poisťovňu, ktorá ich usmerní. Tiež delegáti by mali okamžite začať komunikovať s poisťovňou a náhradnou, zmluvne dohodnutou cestovnou kanceláriou. Je to ich povinnosť.

Ďalšiu skupinu nešťastných zákazníkov tvoria ľudia, ktorí zaplatili za zájazd celú sumu, alebo zálohu a ešte nevycestovali. Je zrejmé, že títo musia urýchlene nahlásiť danú skutočnosť v príslušnej poisťovni na formulároch, ktoré sú k dispozícii aj na web stránke poisťovne. Prax z ostatných dvoch rokov ukazuje, že poisťovňa si v súlade so zákonom ponecháva časový priestor na riešenie týchto prípadov až do dĺžky 6 mesiacov. To však nie je závažný problém. Najväčší problém spočíva vo výške odškodnenia. To je odvodené od zmluvne zakotvenej výšky poistného plnenia v prepočte ku celkovej nárokovanej sume všetkých poškodených zákazníkov. Na jednej strane zákon chráni zákazníka v prípade insolventnosti alebo krachu cestovnej kancelárie, na druhej strane však len do výšky poistnej sumy, ktorá po rozpočítaní nie je totožná s výškou ceny zaplateného zájazdu. Čiže, ak je celková suma požadovaná od poškodených zákazníkov vyššia, ako je výška sumy poistného plnenia, zákazník ťahá za kratší koniec. Je zrejmé, že aj tento rok klienti skrachovanej cestovnej kancelárie nebudú odškodnení v plnom rozsahu..

 

Bratislava očami návštevníka

24.06.2017

Motívom návštevy Bratislavy pre viac ako 23 % zahraničných turistov sú kultúrne pamiatky história a umenie. Vyše 13 % prichádza za atmosférou a zážitkom (podľa prieskumu EUBA/BTB). Zážitky viac »

Albánsko začína byť zaujímavé aj pre Slovákov

18.06.2017

Pri pojme Albánsko som mala v predstave Jadran, prírodu, bunkre z obdobia Hodžu a pekné jazero na hranici s Macedónskom. Ten kto pricestujte do krajiny má možnosť uvidieť toho viac a zážitky viac »

Futbaloví fanúšikovia

04.06.2017

Mike je novinár z anglického Liverpoolu. Do Bratislavy prišiel s ďalšími kolegami, ktorí píšu o cestovnom ruchu na slávnostné odovzdávanie ocenenia F.I.J.E.T., Zlaté jablko. Pozoroval, fotografoval, viac »

Gazprom, plyn, Rusko

Gazprom zvažuje odchod z Turecka

28.06.2017 12:25

Ruský plynárenský gigant Gazprom sa rozhoduje, či sa nestiahne z tureckého trhu, kde má viaceré firmy. Zostal by len dodávateľom zemného plynu.

prezervatív, HIV, AIDS

Vlani sa na Slovensku objavilo rekordných 87 nových prípadov nákazy HIV

28.06.2017 12:17

Päť z nich bolo diagnostikovaných u cudzincov. Vlani lekári diagnostikovali desať nových prípadov AIDS a nahlásené boli aj tri úmrtia pacientov s HIV infekciou.

Glastonbury, corbyn

Britský expert: Corbyn teraz musí zvládnuť parlament

28.06.2017 12:00

"Britská vláda síce má na svojej strane väčšinu, ale predsa len v Dolnej snemovni nemá výraznú prevahu,“ povedal pre Pravdu expert na britskú politiku Peter Snowdon.

slovenske potraviny, tesco, slovensko, obchod, nakup

Na zatvorenie obchodov počas nedieľ obchodníci zatiaľ tlačiť nechcú (Anketa)

28.06.2017 11:43

Ďalšie sviatky, počas ktorých bude platiť zákaz maloobchodného predaja podľa novely Zákonníka práce, obchodníci privítali.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 75
Celková čítanosť: 107055x
Priemerná čítanosť článkov: 1427x

Autor blogu

Kategórie