Kto rozdáva v cestovnom ruchu?

10. mája 2012, ludkanova, Nezaradené

Kto rozdáva v cestovnom ruchu?

Počas debaty o cestovnom ruchu v spravodajskej televízii, povedal generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, že „pre cestovný ruch duje dobrý vietor a príslušné ministerstvo dopravy, regionálneho rozvoja a výstavby ide „trošku rozdávať“ destinačným manažérskym organizáciám, ktoré vznikajú v súlade so zákonom o podpore cestovného ruchu.

Že by fakt ministerstvo rozdávalo? Destinačné manažérske organizácie vznikali v krkolomne rýchlom čase, aby naplnili literu zákona. Cieľom týchto organizácií, ktoré zákon nazýva oblastné a krajské organizácie má byť spolupráca všetkých členov. Členovia od samosprávy počnúc, cez podnikateľov až po kultúrne a vzdelávacie inštitúcie končiac, majú spoločne vytvárať atraktívnu ponuku cestovného ruchu a podporiť ju účinným marketingom. Zákon umožňuje, ale negarantuje finančný stimul. Finančný stimul vychádza z predpokladu, že daná manažérska organizácia zdokumentuje výber miestnej dane zo strany ubytovacích zariadení, členov. Suma odvedená z ubytovacích zariadení do štátneho rozpočtu je základom pre prepočet príspevku štátu na fungovanie danej manažérskej organizácie. Čiže to čo vyprodukoval cestovný ruch (v našom prípade ubytovacie zariadenia odviedli miestnu daň) bude možné prerozdeliť späť do cestovného ruchu, do manažérskych organizácií. Ministerstvo nebude „rozdávať“ ani cent.

Kto teda rozdáva? To je možno otázka pre Slovenskú agentúru pre cestovný ruch (SACR). Táto inštitúcia má vo svojom porfóliu marketing a všetky jeho nástroje. SACR má robiť výskum trhu, prezentovať a podporiť predaj ponuky cestovného ruchu v Slovenskej republike pre potenciálnych návštevníkov zo zahraničia i zo Slovenska. Do vienka dostala aj úlohu implementačnej agentúry na prerozdeľovanie štrukturálnych fondov. Nedávno, na tlačovej konferencii sa nechala SACR počuť, že ide prezentovať domáci cestovný ruch zaujímavou formou, spracovaním putovania na bicykloch alebo pešo štyroch známejších umelcov. Putovanie odvysiela jedna komerčná televízia. Výber umelcov a spôsob prezentácie bude mať vždy svojich zástancov aj odporcov. Suma 420 tisíc EUR, ktorú zaplatí SACR je možno správna, možno nie. Ako povedal generálny riaditeľ v tomto prípade, uvidíme. Áno uvidíme, len aby sa nestalo, že SACR bude „trošku rozdávať“ komerčnej televízii aj daným umelcom.