Europoslankyňa informuje

19. marca 2014, ludkanova, Nezaradené

Pani  Europoslankyňa  dala slovenskej verejnosti na známosť, že Európsky parlament prijal  smernicu o ochrane  spotrebiteľa – účastníka cestovného ruchu.  Jej vyjadrenie bolo stručné,  malo charakter tlačovej správy a človek z tohto vyjadrenia veľmi nezmúdrel.

Čo môže účastník cestovného ruchu očakávať  od   novej smernice 2013/0246(COD) „ Package travel and assisted travel arrangements“ktorú spomínala pani europoslankyňa?

Stručne možno naznačiť tieto významné prvky:

          možnosť ochrany spotrebiteľa, ktorý si nakupuje služby (doprava, ubytovanie a.i.) on-line a sám si vytvára „balíčky“ služieb s tým, že v prípade sporu, dôkazné bremeno leží na sprostredkovateľovi (obchodníkovi).

          povinnosť organizátora (cestovnej kancelárie)  poskytnúť   informácie o výletoch pre osoby so zníženou mobilitou alebo zníženou schopnosťou orientácie na základe ich  vyžiadania

          zrušenie povinnosti  organizátora zájazdu (cestovnej kancelárie) poskytnúť informáciu o jazyku, v ktorom sa uskutočnia činnosti resp. aktivity cestovania

          možnosť pre zákazníka odstúpiť od zmluvy bez storno poplatkov, ak dokumentuje haváriu, smrť v rodine, alebo seriózne ochorenie ešte pred nástupom na zájazd

          strata ochrany spotrebiteľa v prípade ak  inštitúcia  organizuje  tzv. neziskové cesty,  (ide napr. o cesty, ktoré organizujú školy, domy dôchodcov, alebo neziskové organizácie…..) nakoľko tieto typy aktivít sú vyňaté z pôsobnosti smernice 

Úprava (zmena)  už existujúcej ochrany účastníka cestovného ruchu je z pohľadu účastníka cestovného ruchu zaujímavá vo vzťahu ku cene. Ide hlavne  o:

          možnosť zvýšiť cenu zájazdu zo strany organizátora (cestovnej kancelárie). Nová smernica upravuje  zvýšenie celkových  nákladov na zájazd v rozsahu o  8%.  Doterajšia slovenská právna  úprava hovorí o zvýšení ceny konkrétne  v prípade, ak sa výrazne  zvýšia náklady na dopravu, poplatky spojené s dopravou a v situácii zmeny kurzu o viac ako 5% s tým, že zákazník musí dostať písomne informáciu v zákone stanovenom časovom predstihu.

          Možnosť znížiť cenu zájazdu zo strany organizátora (cestovnej kancelárie) s oprávnením  zákazníkovi účtovať poplatok  vo výške 10 EUR.  Prípad zníženia ceny  slovenská právna úprava neriešila.  

 Smernica má pre každú členskú krajinu  odporúčací charakter. Treba poznamenať, že  ochrana spotrebiteľa v cestovnom ruchu vo vzťahu ku zájazdom  nie je úplne na zelenej lúke, ale že ide o nové odporúčanie Európskej únie, ktoré novelizuje pôvodnú smernicu EU z  r. 1990 o cestovných balíčkoch, dovolenkových balíčkoch a balíčkoch výletných služieb (zjednodušenie o zájazdoch). Doterajšia ochrana spotrebiteľa vo vzťahu ku zájazdom   bola zakotvená aj v slovenskom zákone, ktorý bol ostatný raz novelizovaný v roku 2006. 

Uvedenie smernice do právneho poriadku v každej krajine  prebieha  ešte v ďalších  procesoch. Na tom sa napokon aj v Európskom parlamente dohodli a nastavili si aj  plán, podľa ktorého sa každá členská krajina vyjadrí, aké  sú podmienky pre uvedenie smernice do právneho systému  v jej  prostredí, to znamená  do každodennej praxe.   Týmito  riadkami len chcem pripomenúť, že  konkrétne uvedenie základných prvkov  smernice  do slovenského  právneho poriadku musí prekonať ešte svoju procedurálnu legislatívnu cestu.