Pani Europoslankyňa dala slovenskej verejnosti na známosť, že Európsky parlament prijal smernicu o ochrane spotrebiteľa – účastníka cestovného ruchu. Jej vyjadrenie bolo stručné, malo charakter tlačovej správy a človek z tohto vyjadrenia veľmi nezmúdrel.
Čo môže účastník cestovného ruchu očakávať od novej smernice 2013/0246(COD) „ Package travel and assisted travel arrangements“ktorú spomínala pani europoslankyňa?
Stručne možno naznačiť tieto významné prvky:
– možnosť ochrany spotrebiteľa, ktorý si nakupuje služby (doprava, ubytovanie a.i.) on-line a sám si vytvára „balíčky“ služieb s tým, že v prípade sporu, dôkazné bremeno leží na sprostredkovateľovi (obchodníkovi).
– povinnosť organizátora (cestovnej kancelárie) poskytnúť informácie o výletoch pre osoby so zníženou mobilitou alebo zníženou schopnosťou orientácie na základe ich vyžiadania
– zrušenie povinnosti organizátora zájazdu (cestovnej kancelárie) poskytnúť informáciu o jazyku, v ktorom sa uskutočnia činnosti resp. aktivity cestovania
– možnosť pre zákazníka odstúpiť od zmluvy bez storno poplatkov, ak dokumentuje haváriu, smrť v rodine, alebo seriózne ochorenie ešte pred nástupom na zájazd
– strata ochrany spotrebiteľa v prípade ak inštitúcia organizuje tzv. neziskové cesty, (ide napr. o cesty, ktoré organizujú školy, domy dôchodcov, alebo neziskové organizácie…..) nakoľko tieto typy aktivít sú vyňaté z pôsobnosti smernice
Úprava (zmena) už existujúcej ochrany účastníka cestovného ruchu je z pohľadu účastníka cestovného ruchu zaujímavá vo vzťahu ku cene. Ide hlavne o:
– možnosť zvýšiť cenu zájazdu zo strany organizátora (cestovnej kancelárie). Nová smernica upravuje zvýšenie celkových nákladov na zájazd v rozsahu o 8%. Doterajšia slovenská právna úprava hovorí o zvýšení ceny konkrétne v prípade, ak sa výrazne zvýšia náklady na dopravu, poplatky spojené s dopravou a v situácii zmeny kurzu o viac ako 5% s tým, že zákazník musí dostať písomne informáciu v zákone stanovenom časovom predstihu.
– Možnosť znížiť cenu zájazdu zo strany organizátora (cestovnej kancelárie) s oprávnením zákazníkovi účtovať poplatok vo výške 10 EUR. Prípad zníženia ceny slovenská právna úprava neriešila.
Smernica má pre každú členskú krajinu odporúčací charakter. Treba poznamenať, že ochrana spotrebiteľa v cestovnom ruchu vo vzťahu ku zájazdom nie je úplne na zelenej lúke, ale že ide o nové odporúčanie Európskej únie, ktoré novelizuje pôvodnú smernicu EU z r. 1990 o cestovných balíčkoch, dovolenkových balíčkoch a balíčkoch výletných služieb (zjednodušenie o zájazdoch). Doterajšia ochrana spotrebiteľa vo vzťahu ku zájazdom bola zakotvená aj v slovenskom zákone, ktorý bol ostatný raz novelizovaný v roku 2006.
Uvedenie smernice do právneho poriadku v každej krajine prebieha ešte v ďalších procesoch. Na tom sa napokon aj v Európskom parlamente dohodli a nastavili si aj plán, podľa ktorého sa každá členská krajina vyjadrí, aké sú podmienky pre uvedenie smernice do právneho systému v jej prostredí, to znamená do každodennej praxe. Týmito riadkami len chcem pripomenúť, že konkrétne uvedenie základných prvkov smernice do slovenského právneho poriadku musí prekonať ešte svoju procedurálnu legislatívnu cestu.