Starosti cestujúcich v leteckej doprave

9. novembra 2015, ludkanova, Nezaradené

Správy informujú o následkoch tragickej  udalosti ruského lietadla v Egypte.  Rusko zabezpečuje v rámci možností  presun štyridsaťpäť tisíc ruských turistov z letoviska  Sharm El Sheikh do vlasti.  Podobne postupuje Veľká Británia, ktorá tiež organizuje čo najrýchlejší návrat  svojich turistov domov. Špeciálne bezpečnostné podmienky znamenajú nielen náhle ukončenie dovolenky, ale aj  hodiny čakania  turistov na letisku. Oddelené putovanie batožiny, ktorá poletí v samostatných lietadlách  spôsobí viacdňové oneskorenie. Je zrejmé, že bezpečnostné kontroly  v leteckej doprave sa zvýšia na všetkých letiskách, nielen v Egypte. Čas potrebný na odbavenie  bude dlhší.

Pohodlie leteckej dopravy  postupne stráca  na svojej exkluzivite.  Niekoľko príkladov z ostatného obdobia. České aerolínie zrušili občerstvenie v cene letenky. Lufthansa zaviedla nový poplatok vo výške 16 EUR/letenka za využívanie globálnych distribučných systémov. Štrajky leteckých spoločností komplikujú život  cestujúcim aj kooperujúcim leteckým spoločnostiam. Nízkonákladové letecké spoločnosti pritvrdzujú podmienky  voči cestujúcim.

Vybraní  leteckí prepravcovia zavádzajú ďalšie  poplatky. Spočiatku sa zdali byť neodôvodnené. Všetci vieme, že cena ropy ani paliva  sa nezvyšuje.  Zmeny menových kurzov zatiaľ nie sú až tak dramatické.  A predsa budú zvýšené poplatky asi reálne.  Novo nastavené letecké koridory, ktoré sa vyhýbajú nebezpečným oblastiam  znamenajú zmenu trasy, zvýšenie počtu preletených míľ a v konečnom dôsledku aj zvýšenie ceny prepravy.

Je otázka, či v Európe,  v prípade kratších vzdialeností, sa opäť vrátime na železnicu alebo na cestu.  V železničnej aj autobusovej doprave sa prepravcovia  snažia zvyšovať  kvalitu cestovania. Ide nielen o rýchlosť, ale aj  úroveň servisu a poskytovanie občerstvenia počas cesty.