Je free (tourist) guiding skutočne dobrovoľníctvo?

20. decembra 2015, ludkanova, Nezaradené

Mladý muž si počas sprevádzania turistov vytkol členok. Odporučila som mu, aby po ošetrení riešil svoj  úraz ako pracovný. Jeho odpoveď znela: „to asi  nie je pracovný úraz, ja som dobrovoľník…..“

Mladí, jazykovo zdatní ľudia   vykonávajú  v mestách  pre zahraničných turistov free guiding. Sú presvedčení, že sú dobrovoľníci.Tento názor odôvodňujú  skutočnosťou, že sprevádzajú turistov bez stanoveného poplatku. Záleží od rozhodnutia turistu, či zaplatí a koľko zaplatí za sprievodcovskú službu, za sprievodcovský výklad. Aká je skutočná pravda?

Tzv. dobrovoľnícki sprievodcovia – free guides nepracujú individuálne. Často ich  organizujú  ľudia,ktorí  od sprievodcu vyberajú paušálne poplatky. Tie sú  stanovené podľa počtu osôb plus percentuálny podiel z čiastky, ktorú sprievodca od turistov dostal.  Ako  tento vzťah funguje, je otázka disciplíny sprievodcov. Mzdu sprievodcu tvorí finančné ohodnotenie od turistov po odpočte sumy,  ktorú odovzdá svoju organizátorovi.

Čo je však mimoriadne dôležité je skutočnosť, že organizátori free guidingu

Po uvedených faktoch  je   diskutabilné, či ide o dobrovoľníctvo.  Ja  by som to nazvala šedá ekonomika.