ITB BERLIN – dve tváre nízkonákladovky

18. marca 2016, ludkanova, Nezaradené

 

LNKenny Jaccobs1Letecké nízkonákladovky  (low cost) majú jedno fantastické pozitívum. Otvárajú brány do destinácií, ktoré by sa v rámci klasickej leteckej dopravy dostávali na  mapu ponuky veľmi pomaly.  Starší pamätníci  na Slovensku si  pamätajú  časy pôsobenia  Sky Europe, ktoré sprístupnili   Bratislavu a Slovensko  pre záujemcov zo západnej Európy. Táto spoločnosť skončila. Nastúpila iná úspešná  nízkonákladová letecká spoločnosť, ktorá momentálne spája západnú, strednú,  východnú i južnú Európu.

Marketingový manažér Kenny Jacobs   prezentoval  v Berlíne  doterajšiu históriu a expanziu na európskom trhu. Sebavedomo zdôraznil  plány  rozšíriť  pôsobenie  na nemeckom trhu.  Z historického exkurzu zaujal marketingový príbeh, ktorý  manažér popisoval v súvislosti s malým letiskom vo Francúzsku.   Letecká spoločnosť presvedčila  letisko,  že  jej   prílety  prinášajú ekonomické efekty v celej lokalite. Z  toho vyplýva, že  nie letisko má inkasovať letecké poplatky, ale naopak, letisko  má zaplatiť leteckej spoločnosti.   Perfektne použitá ekonomická pravda tzv. multiplikačných efektov…

V prezentácii bolo veľa čísel a grafov. Niektoré tabuľky sú už známe a  diskutabilné. Porovnávanie cien danej nízkonákladovej leteckej spoločnosti s cenami klasických aerolíniek  je porovnávanie neporovnateľného.  Nie darmo  sa často  používa aj romantické marketingové pomenovanie nízkonákladových letov „no frills“.  Všetci vieme, že ide o lety, pri ktorých  sa na nízku  základnú cenu nabaľujú  už výrazne vyššie  poplatky za batožinu, catering,  tlač letenky a pod.  Nehovoriac o maximalizácii počtu sedačiek a minimalizácii priestoru na sedenie,  absencii prípojových  letov  a  skromnej  starostlivosti  o cestujúceho.    Takže  ľudovo povedané  išlo o porovnávanie  cien za plánky a jabĺčka v jednom.

Arogancia  rečníka  sa podľa môjho názoru dostala za hranu etiky v časti vystúpenia, kedy prezentoval stabilitu  spoločnosti. Vo fotokoláži sa podujal   na  hrubú dehonestáciu  klasických leteckých prepravcov, ktorá až tak vtipná nebola.

Sebaistota   marketingového manažéra nízko-nákladovej leteckej spoločnosti klesala  počas konkrétnych otázok z pléna. Išlo hlavne o  tému  udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti.  V odpovedi na otázku  o kvalite letísk však   Kenny Jacobs opäť zaujal svoj  železný postoj vyjadrením, že nepozná členenie letísk na primárne či sekundárne a slovné hračky nie sú podstatné.

Nuž  biznis asi znesie veľa, ale fakt je pravda, za  málo peňazí málo muziky…..

 

Foto: autorka