Turecko

16. apríla 2017, ludkanova, Nezaradené

Kam cestovali Slováci

Pokoj, pohoda, kľud. To sú  dôležité predpoklady cestovného ruchu.   Desať, pätnásť rokov späť  sa Turecko rozvíjalo rýchlym tempom,  investície do cestovného ruchu  boli veľmi silné. Turecká riviéra pri Stredozemnom mori predstavovala  silne navštevovanú destináciu aj pre slovenských turistov. Regióny Bodrum  či Marmaris pri Egejskom mori  sa stali vyhľadávané letoviská hlavne anglicky hovoriacej klientely.
Nespočetné antické pamiatky boli  lahôdkou  v poznaní histórie a umenia tohto obdobia. Zrušenie vstupného víza pre  slovenských občanov pred dvoma rokmi    prinieslo pre slovenského turistu  úsporu  za poplatok.

V tom období už  začínali ponuky itinerárov    na miesta, spojené s kresťanskou históriou. Na západe Mariamanum pri Selčuku, kde skončil pozemský život Panny Márie a miesto vysvätil pápež Ján Pavol  II.,   vo vnútrozemskej  Anatólii  známa Kapadocia, kde sa kresťania  po úteku z Ríma  v 3. Storočí nášho letopočtu ukrývali.   Na východe bájna biblická hora Ararat s neďalekou lokalitou  Noemovej archy atď.)

Počty turistov sa zvyšovali,  ceny boli prijateľné, služby v hoteloch vyšších tried veľmi dobré, jedlo bohaté,  ochota  domácich ľudí sa stala prednosťou.  Domáci prekonávali jazykové bariéry v hoteloch, reštauráciách, v obchodoch či  v zdravotných službách   rýchlym tempom.

Ostatné obdobie

V ostatných dvoch rokoch politikum začalo mať vplyv aj na cestovný ruch.  Ruské embargo, neskôr ďalšie politické udalosti poznačili návštevnosť , príjmy aj zisky.  Zahraničné cestovné kancelárie pristupovali ku kontraktácii s požiadavkami nižšieho  počtu  izieb,   rekonštruované a rozšírené letiská  v prímorských oblastiach by zvládli vyšší počet  charterových letov.  ( napríklad  letisko Dalaman, výstavba nového terminálu v hodnote 250 mil. EUR, projekt  nového letiska v Istanbule a pod. ).  Náhrada zahraničných turistov domácou klientelou zaplnila hotely, možno aj útrata nebola nízka. Ale cestovný ruch je aj o medzinárodnom rozmere a o medzinárodných kontaktoch.

Nadchádzajúca sezóna

Všetci, ktorí  vytvárajú ponuku  pre turistov  pripravujú svoj biznis starostlivo. Dúfajú a snažia sa, aby tohtoročná sezóna bola lepšia a podmienky pre dovolenkové rozhodnutia zahraničných  turistov  boli  pozitívne, v  pohodovej atmosfére. Kiež by to záležalo len na nich.

Foto: autorka

iztuzukahvetasi2017-season