Európske značky v Marakéši

29. decembra 2018, ludkanova, Nezaradené

Na Vianoce sme už pomaly zabudli.  V smetníkoch končia tašky s logami  známych aj  menej významných značiek. Môj syn ma uznáva, ale v prípade módnych značiek mi hovorí, že mám nedostatky.  Viem,  značky  ma nikdy   až tak neoslovili.

Značky a záhrady

Počas mojej predvianočnej návštevy Marakéša som sa tešila hlavne na návštevu záhrad. V tomto meste  je vyše dvadsiatky  veľkorozmerných záhrad. Určite prispievajú ku označeniu mesta, že je aj zelené. „Jardin Majorelle“ znásobila  moje očakávania. Rozloha je známa, aj počet viac ako 10 tisíc drevín  a rastlín tiež.  Každý fotograf sa tešil z  hry slnka a krásy  zelene. Rôzne druhy kaktusov sústredené v jednej časti tejto záhrady boli najnavštevovanejšie.  Možno menej známa je skutočnosť, že tento park vytvoril francúzsky maliar Jacques Majorell, ktorý nazýva sýtu modrú farbu – Majorell. Záhradu po jeho smrti odkúpil módny návrhár Yves Saint Laurent.

Farby záhrady v móde

Yves Saint Laurent prišiel prvý krát do Marakéša v r. 1966.   V meste sa cítil veľmi dobre. Podľa vyjadrenia umelca Marakéš mu otvoril oči   farebnosti. Kúpil si dom.   Ďalšie  svoje peniaze  investoval do záhrady Jarden Majorelle a na starostlivosť o tento  zelený poklad. A tak cesta turistov vedie po návšteve záhrady  do  múzea Yves Saint Laurent  za ďalším estetickým zážitkom imaginárneho sveta módy.  Múzeum vzniklo až 50 rokov neskôr od prvého príchodu francúzskeho módneho návrhára do Marakéša. Expozícia  zaujme netradičným  výstavníckym prístupom.  Kombinácia čiernej tmy a perfektne nasvietených  farieb modelov  ihneď vyvoláva pocit, že sme skutočne na výnimočnej výstave. Možno aj dobre, že bol zákaz fotografovať. Len  perfektný výnimočný fotograf by  dokázal zachytiť aj pocity.  Modely? Známe, svetové, ktoré predstavujú  výnimočnú  francúzsku resp. svetovú  módu tejto značky.  Vo výstave netreba hľadať  presnú chronológiu módneho vývoja. Ide o víziu umelca, jeho arabesky emócií.  Návštevník sa tu cíti ako v špeciálnom kabinete, kde každý model „rýchlo ušité šaty“  prinášajú farebný príbeh  životných momentov a udalostí.  Hru farieb   prezentuje tzv. imaginárna cesta. Tu „ stretávame“   večerné  šaty  s bolerkom,  vesty z hodvábneho zamatu,  hodvábne saká i šaty motivované tradičným folkom. Ďalšie témy: vízia Afriky,  výnimočné záhrady, pozvánka na ples či Yves Saint Laurent a umenie   potvrdzujú   dôvod, prečo umelec kúpil záhradu.  Je to jeho   vášeň pre záhrady v Markéši  kde  našiel farby. Farby,  ktoré mu  v Paríži chýbali.

 

Značky umenia  v záhrade

Ďalšia záhrada a ďalšia značka. Tentokrát nie zo sveta módy, ale zo sveta poézie, hudby a herectva. Ide o osobnosť   umelca Andre Hellera. Tento  Rakúšan prišiel prvý raz do Marakéšu na tri týždne, zostal  štyri a pol mesiaca. V roku 1999  zorganizoval koncert „Hlasy Boha“ umelcov z 12 krajín, ktorý vysielali televízie v 80 krajinách. V šesťdesiatke pešo pochodil celé územie južne od Marakéšu smerom k pohoriu Atlas. V roku 2016 otvoril na  svojom 8 hektárovom pozemku záhradu exotických rastlín „ANIMA“.  Turistické prospekty tento krát nezveličujú. O ANIMA záhrade hovoria pravdivo, že ide o  magické miesto, ktoré ponúka neočakávanú prekvapivú krásu.  Citujem: je to nielen záhrada, je to jedno impresívne botanické  pódium, na ktorom sú palmy, bambusy, kaktusy v interakcii s ukážkami umenia podľa Pablo Picassa, Keith Haringa a ďalších umelcov.  Takže  umelecké značky v prepojení so  zo zeleňou výnimočnej záhrady.

No a čo značky?

Áno uznávam,  tieto značky ma uchvátili.

 

Foto: autorka