Hoteliéri adresujú vláde odporúčania

21. mája 2020, ludkanova, Nezaradené

Hotely a gastro prevádzky prežívajú radosť aj žiaľ.  Zmiernenie reštrikcií a otvorenie prevádzok pre verejnosť  v záhradkách aj v interiéri  považujú za dobrý krok.  Je však otázka, či  podniky budú schopné  otvoriť a fungovať  v súčasných podnikateľských podmienkach.  Podľa vyjadrenia vzorky  122 podnikov až 70% hotelierov a majiteľov reštaurácií odhaduje, že neudrží podnikanie bez externej pomoci.

Prepúšťanie a  nezamestnanosť

Uvedené podniky avizujú, že 60% podnikov už prepúšťalo pracovníkov a 40% podnikov predpokladá, že bude musieť pristúpiť ku prepúšťaniu.  Podniky z hotelového a gastro priemyslu v SR nečerpali pomoc stanovenú vládou,  často nespĺňali nastavené kritériá alebo v prípade splnenia kritérií proces dohody s finančnou inštitúciou je veľmi zdĺhavý.

Bude dopyt po službách zo strany zahraničných alebo domácich hostí?

Podľa Mareka Harbuľáka, generálneho manažéra Asociácie hotelov a reštaurácií SR,   veľký problém spočíva v reálnom  dopyte zahraničných aj domácich hostí.  V minulých rokoch zahraniční hostia tvorili  v SR počas roka 40 percent tržieb a v mesiacoch letnej sezóny až 50%.

Možnosť čiastočne nahradiť zahraničný dopyt domácou klientelou je odôvodnený. Nezodpovedaná je otázka,    či bude možné problém obmedzeného  alebo dokonca zníženého  rozsahu  skutočnej spotreby (výdavkov, útraty) domáceho dopytu riešiť.   Ide hlavne o schopnosť slovenských občanov dovolenkovať v prípade straty zamestnania a zvyšovania nezamestnanosti v SR.   Hoteliéri predpokladajú pokles tržieb v tomto roku   v rozsahu 40 – 60%.

V roku 2020 sa  javí ako problém  aj schopnosť zamestnávateľov prispievať zamestnancom na rekreačné poukazy, ktoré v minulom roku boli úspešne využívané a priniesli podporu dovolenkujúcim slovenským občanom aj hotelom na území SR.   ( Pozn. autorky: v súlade so zákonom išlo by o sumu vo výške  55% z ceny pobytu v dĺžke minimálne 3 prenocovania v SR, maximálne 275 EUR/zamestnanec, ktorý pracuje riadnom pracovnom pomere minimálne 24 mesiacov v podniku s počtom 49 zamestnancov viac).

Ceny pre domáci – finančne oslabený-  dopyt môžu byť  náročné.   Úpravy alebo udržanie  cien však podľa menovanej asociácie prichádzajú do úvahy len v podmienkach zníženia dane z pridanej hodnoty v gastronomických službách. Sadzba tejto dane  je v SR jedna z najvyšších v rámci EU. (Pozn. autorky: dlhodobo opodstatnená požiadavka zníženia   DPH  je však v súčasnej situácii napätého rozpočtu diskutabilná) .

Pomalé a nedostatočné informácie spôsobujú neistotu

Neistota možnosti príjazdu zahraničných hostí (incoming)  na Slovensko vyvoláva veľké obavy všetkých pracovníkov v hotelových a gastronomických službách. Aktuálne a včasné informácie o postupe otvárania príjazdu zahraničnej klientely (incoming) do SR  nie sú dostatočné.  Problematický je aj  nedostatočný časový predstih informácií  o uvoľňovaní reštrikcií. Absencia týchto informácií obmedzuje  rozhodnutie zákazníka, ktorý napokon váha a  vyčkáva s  objednávkou  pobytu v hoteloch.  Ide o informácie o doplnkových  službách v hoteli, ktoré sú dôležité pre pobyt hosťa, nap. bazény a pod.

Odporúčania vláde  SR:

Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska navrhuje  vláde