Dovolenka na Slovensku

2. augusta 2020, ludkanova, Nezaradené

Raz hore, raz dole

Áno tento pojem  je známy už veľa rokov  z tvorby českých umelcov Voskovca a Wericha. Dokonca aj v cestovnom ruchu to platí stopercentne.

Pred rokom  destinácie cestovného ruchu riešili otázku tzv. „overtourism“ , čiže cestovného ruchu, ktorý presahuje svoje limity návtevnosti.  V tomto prípade išlo nielen o problém udržateľnosti  z aspektu životného prostredia, ale aj o pokoj a kvalitu života miestneho obyvateľstva.

Prišla korona,  dostali sme sa do druhého extrému, cestovný ruch zamrzol.  Doteraz nie je isté, či cestovať  a kam cestovať.  Preto všetky marketingové aktivity smerovali na získanie domáceho návštevníka, turistu, ktorý má prežiť  pekné dovolenkové dni na Slovensku  a tiež  aby  aj utratil tak potrebné peniažky v podnikoch, ktoré ponúkajú svoje služby.  Túto stratégiu  sme zaujali na Slovensku a podobne konali aj v susedných krajinách.

 

U nás na Slovensku

Ubytovanie na Slovensku je  podporované tzv. rekračnými poukazmi, resp. príspevkom zo strany zamestnávateľa v systéme a v podmienkach, ktoré boli schválené v minulosti. Snaha presadiť podporu domácej dovolenky  pre všetkých zamestnancov zo štátneho rozpočtu  sa nevydarila. Príspevok na dovolenku   na Slovensku aj tento rok  získajú len zamestnanci z podnikov, ktoré majú 49 zamestnancov a viac.

 

Ponuka láka

Toto leto Východné Slovensko pozýva na návštevu  jaskýň  s dôrazom na svetový unikát Ochtínsku aragonitovú jaskyňu. Na Gemeri funguje letný vlak podobne ako na Záhorí  letný  Záhoráčik tak ako aj tzv. Korýtko do Korytnice,  úvražová železnička Vychylovka  a renovovaná úzkokoľajná železnička  na Orave.  Tokajské vinárske pivnice ponúkajú degustáciu, tiež  Trnava a Malokarpatská oblasť.  Košice naznačujú   zaujímavú zábavu v módnej tvorivej dielni, Banská  Štiavnica otvorila prvú časť „staronovej“ pláže na tajchu,  Liptov  ponúka   800 km cyklotrás.  Wellness a akvaparky  sa tiahnu  od Popradu cez Bešeňovú  až po Senec, Veľký Meder, či Dunajskú Stredu.   Kultúra  v mestách  ponúka dovolenkárom  v Trnave organové koncerty, v Bratislave letné Shakespearovské slávnosti  a možno turistov zaujmú už tradičné  Korunovačné slávnosti.    Bratislava začala intenzívne promovať  „72 hodín v Bratislave“.  To je len krátky výpočet ponuky.

Pretlak turistov v určitých lokalitách

Hory ,  vodné plochy  aj kúpaliská na Slovensku v týchto dňoch praskajú vo švíkoch.   Zverejnené fotografie a videá v médiách a na sociálnych sieťach  ukazujú rady  čakajúcich na  lanovky,  alebo   davy oddychujúcich  v určitých lokalitách   pri vode.

Ceny?  

Tatry v médiách presviedčajú, že nie sú drahé. Ceny v bufetoch  za nealko 3 Eur a obyčajný lángoš  5 EUR však  predsa  len smerujú do „ vysokohorského levelu“.  V Bratislavskej tichej uličke neďaleko centra ponúkajú  najmenšie plechovkové nápoje za 3-násobnú cenu z veľkoobchodu bez možnosti nápoja v inom balení.  Vybrané hotely sa rozhodli pre marketingovú akciu 2+1.  Je potešiteľné,  že aj konkurenčné hotely začali spolupracovať.  Výborný nápad týmto spôsobom osloviť domácu klientelu.  Je však otázka, do akej miery  sú ceny týchto hotelov  akceptovateľné pre  slovenskú rodinu v počte 4 osôb. Takže ceny niekde primerané, niekde  predsa len vyššie.

 Dokedy? Bude to stačiť?

Táto otázka určite trápi všetkých, ktorí organizujú cestovný ruch alebo núkajú svoje  služby .   2 týždne, alebo jeden mesiac nenahradia   obdobie totálnej uzávery od marca 2020.  Treba však pamätať aj na druhú stranu mince momentálneho záujmu.  Nezvládnutý krátkodobý pretlak návštevníkov   v určitých lokalitách vytvára nespokojnosť na strane dovolenkárov.  Všetci si želajú čo najdlhšiu dovolenkovú sezónu a jej pokračovanie aj v jesenných mesiacoch.   Naplní sa?   To je otázka….