Dovolenková nálada v Česku

4. augusta 2020, ludkanova, Nezaradené

V Českej  republike prežíva  leto 70 % dovolenkárov.  Priemerné výdavky  Čechov v Česku sú 690 Kč na osobu denne (cca 26 EUR), priemerná dĺžka pobytu je 8 dní. . K tomuto vyjadreniu  dodáva  Ján Herget, riaditeľ  Czech Tourism informácie o najvyššej návštevnosti  v regiónoch  Južných Čiech, Južnej Moravy, Krkonôš, Jizerských hôr.  Lokality, ktoré boli v minulých rokoch doménou nemeckých turistov  napr. v regióne Karlových Varov teraz zaplnili  domáci  Česi.

Navšteva v Južných Čechách

Rieka Lužnice  dlhá 145 km  vytvára podmienky pre pokojné príjemné splavovanie.   Kto chce zažiť  aj iné možnosti, tak sa preplaví  na rieku Lainsitz alebo Vltavu. Väčšina toku Lužnice bola v júli splavná počas celého mesiace bez problémov.  Turisti využívajú všetky možné plávajúce dopravné prostriedky.  Tí  klasickí „vodáci“ s úsmevom hovoria, že na rieke je možné vidieť plávajúci Dysney land so všetkými farbami a tvarmi lodičiek.  Kto nemá svoje plavidlo, môže si požičať v požičovniach po celom toku rieky je ich dostatok. Podstatné je, že krásu rieky a okolia si užívajú všetci či na úseku Starej Rieky smerom ku rybníku Rožumberk  alebo  pod starobylým  mestom Tábor.  S miernou dávkou adrenalínu na trošku nebezpečnejších úsekoch  trasy Suchdol, Majdalena, Veselí, Planá atď.  Napriek  uzáverám, kedy nie je možné vystupovať na breh v určitých úsekoch chránenej krajinnej oblasti (22 km) ,  je  popri rieke táborenie dovolené a premávka na rieke  hojná.  Pozdrav  „AHOJ“  tam  platí stopercentne.

Český  Krumlov bol v minulosti  vždy preplnený turistami. V uličkách tohto historického  mesta, zaradeného do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO    sa presúvali smerom ku zámku turisti  z celého sveta. Vždy to dokumentovala aj  vrava  v rôznych cudzích  jazykoch.  Mesto prežívalo problémy tzv. overtourizmu.  Tento rok v Českom Krumlove  ide hlavne o českých turistov.  Dlhodobá práca s domácimi návštevníkmi v kláštoroch  v predchádzajúcich rokoch sa  pozitívne zúročila v dobrom slova zmysle.  Podľa Romana Šveca (vedúceho oddelenia obchodu a propagácie)   návštevníci Českého Krumlova majú záujem hlavne o zážitkové možnosti.  Klasická historická prehliadka je síce zaujímavá, ale  mladého návštevníka viac oslovujú  interaktívne  expozície ľudských zručností.  Podľa kalendára prihlásených vidno, že  turisti  sa v predstihu hlásia  na účasť v remeselných tvorivých dielňach.  V návštevníckom centre si zakúpia žetón v hodnote 10 Kč, ktorý zrejme   pokrýva náklady na materiál, potrebný  na prácu v  dielni.  Tu  návštevníci objavujú Český Krumlov  trošku ináč. Výber úžasný; pekárska, sklárska, kováčska, brašnárska a sedlárska, hrnčiarska, knihárska aj krajčírska dielňa.  Každá z uvedených dielní     príjemným spôsobom dostane mladého človeka do  tajov  jedného z uvedených  tradičných remesiel.

Aj keď štruktúra turistov je v Českom Krumlove v porovnaní s minulým rokom  iná,  záujem  je  aj teraz veľký.  V konečnom dôsledku  reštaurácie si prídu na svoje tak, ako  to v cestovnom ruchu je bežné.  Hlavne od návštevníkov, ktorí prichádzajú na dlhšiu dobu  ako  2-3  hodinky. Zatiaľ to domáci zvládajú.

Třeboň  sme vždy mali zafixovanú v súvislosti s rybníkmi a letnými aktivitami pri  vodných plochách.   Ľudia,  ktorí majú problémy s pohybovým ústrojenstvom  navštevujú kúpele.  Kúpele v Třeboni   využívajú v liečebných procedúrach slatinské bahno už od konca 19. Storočia.

Pred dvoma týždňami  bola Třeboň ešte pomerne  pokojná.   Náš hlad vo večerných hodinách už  o 21.00 nikto neriešil.  Jednoducho  ponuka aj v reštauráciách sa zúžila len na nápoje.  Podľa vyjadrenia Jana Kopřivu v sobotňajšej reportáži v Českom rozhlase je však  v tomto 10 tisícovom mestečku momentálne 50 tisíc ľudí a návštevnosť sa dostáva na hranu limitu  únosnosti.  Ubytovanie možno nájsť  len v širšom okolí. Kúpele   už vyhlasujú stop prijímania zľavových kupónov,  ktoré boli nástrojom podpory v hodnote 4000 Kč (cca 160 EUR). Obsadenosť sa dostala do vysokých  čísel.

 

Dokedy?

Podobne ako na Slovensku aj v Čechách  je táto otázka namieste.   Aby cestovný ruch nebol len o špičke dovolenkového obdobia alebo len  o dobrom počasí.