Opýtajte sa ministra

15. augusta 2021, ludkanova, Nezaradené

Snažím sa pozorne sledovať verejne dostupnú diskusiu s ministrom dopravy a výstavby SR Andrejom Doležalom “Opýtajte sa ministra”.  Minister v rozhovore vždy  tak trochu presviedča alebo vysvetľuje svojmu pýtajúcemu sa spoločníkovi, čím dáva verejnosti najavo, čo chce vlastne povedať. Bolo tmu tak aj v ostatnom vysielaní 05.08.2021.  Popri základných témach dopravy  a 3. etape schémy podpory pre cestovný ruch sa vyjadril aj k problému, na ktorý bolo už načim upozorniť.

Minister správne zdôraznil, že cestovný ruch nie je len o dvoch mesiacoch hlavnej sezóny a obsadených Tatrách na prelome júla a augusta. Úspech cestovného ruchu závisí od návštevnosti a útraty návštevníkov počas celého roka. Čiže áno,  treba s ministrom súhlasiť, „off-sezóna“  je veľký  problém.  Dosiahnuť, aby cestovný ruch fungoval aj mimo sezónu a aby turisti  cestovali je veľmi ťažká úloha. A to ešte neriešime prekvapivé neočakávané pandemické opatrenia.

Tu však vznikajú   otázky.  Ktorých turistov mal minister na mysli?

Domácich návštevníkov?

Ak áno,  je veľmi diskutabilné, či Slováci budú mať čas a peniaze cestovať po Slovensku na jeseň, či začiatkom zimy.  Ak deti budú chodiť do školy (všetci si to želáme) tak zostávajú na dovolenkové cestovanie len  mladí a seniori a dúfajme záujemcovia o kúpele a wellness.  V prípade mladých ľudí bude mimoriadne významný fakt,  ako sa bude vyvíjať zamestnanosť, životná  úroveň, príjmy….. V prípade seniorov ekonomické podmienky na jednej strane a ceny na strane druhej určujú ich možnosti tiež.

 

Zahraničných návštevníkov?

Aj v podmienkach ponuky pre zahraničných návštevníkov  určujú možnosti cestovného ruchu  vyhlásené  opatrenia. Áno, zahraničný návštevník  väčšinou utratí viac, čiže príjmy v cestovnom ruchu by boli vyššie. Mám na mysli nielen dovolenkového turistu,  ale aj biznis klienta, ktorý by prišiel  na tzv. MICE mítingy, motivačné a vzdelávacie cesty, kongresy, konferencie, workshopy  a ďalšie podujatia vrátane výstav a veľtrhov.

Čitatelia asi budú so mnou súhlasiť, že v prípade zahraničnej klientely je potrebné  myslieť na ich príchod už vopred.  Naši susedia v Rakúsku, Maďarsku či Českej republike  intenzívne  komunikujú s potenciálnymi trhmi. Myslia nielen na jeseň tohto roku. Už v súčasnosti prezentujú možnosti návštevy a podujatí  v roku 2022.

 

Slovensko a Slovakia Travel

V apríli 2021 bola po dlhej absencii opätovne vytvorená celoslovenská inštitúcia Slovakia Travel, ktorá má pracovať so zahraničnými trhmi. Na web ministerstva sa táto inštitúcia prezentuje https://slovakia.travel/ pod heslom Spoznaj Slovensko zblízka.

Pre biznis (domácu aj zahraničnú)  klientelu  poskytuje  prehľad podnikateľských subjektov, ktoré tvoria ponuku.l

http://www.slovakconvention.sk/partners.html

Má aj podstránku  o podujatiach. Tu  by každý očakával aspoň jednu vetu a kratučkú zmienku,  či sa Slovakia Travel bude zaoberať týmito otázkami a či uvažuje o podujatiach na Slovensku vo vhodných zdravotných podmienkach aspoň v budúcom roku.  Posledná zmienka je na web z júna 2019, takže nie je jasné, či ide len o minulosť a akosi pozabudli zrušiť tento fail.  http://www.slovakconvention.sk/events.html

Slovakia Travel v minulom týždni oznámila  svoju aktivitu – dve kampane pre domáci cestovný ruch.  Milé, prekvapivé. Len je otázka, či to má byť predmet ich činnosti.  V rámci domáceho cestovného ruchu sú zriadené a fungujú oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu, ktoré pracujú celú dobu, doteraz často aj suplovali celoštátnu marketingovú organizáciu.

Slovakia Travel možno funguje, pracuje, organizuje, len nevieme o tom. 

Určite by aj odborná verejnosť ocenila,  ak by pán minister  zaujal stanovisko a vysvetlil čo je obsahom činnosti, aké sú plány, prípadne aké aktivity táto inštitúcia rozbehla.