Koniec „kazítkam“ ?

28. marca 2023, ludkanova, Nezaradené

Obdobie chrlenia výrobkov a maximálneho nakupovania končí.  To všetci vnímame už z aspektu súčasných ekonomických podmienok. Tie podmieňujú   zvyšovaníe cien tovarov  a znižovanie solventnosti bežného občana. Európska komisia v dokumentoch  o environmentálnej udržateľnosti výrobkov v podstate nepriamo jemne zachádza do  problémov  neželaného konzumerizmu z pohľadu    ochrany spotrebiteľa.

Ochrana spotrebiteľa v podmienkach zelenej transformácie

30.marca  sa EK bude zaoberať „posilnením postavenia spotrebiteľov v podmienkach zelenej transformácie“.  Témou bude  poskytovanie informácií  o opraviteľnosti a boji proti predčasnému  zastaraniu  výrobku. Legislatívny proces  začal  už v roku 2022.  V dokumente prvého draftu boli formulované konkrétne príklady „rýchlej smrti“ výrobkov. V novom texte sú  doplnené ďalšie  formulácie o nedovolených nástrojoch  tzv.  nekalej praktiky pri poskytovaní informácií.  Z pôvodného i doplneného nového návrhu vyplýva cieľ právnej úpravy, ktorá prezentuje  úsilie:

predĺžiť dobu spotreby výrobkov,  vytvoriť možnosti opraviť výrobok, vymeniť pokazený prvok vo výrobku,    možnosť využiť neoriginálne náhradné súčiastky.  Už v pôvodnom návrhu boli nastavené prísne obmedzenia pred zneužívaním  ľúbivých  zavádzajúcich  formulácií o environmentálnej udržateľnosti. Každá formulácia s  tvrdením environmentálnej hodnoty výrobku bude musieť byť dokumentovaná  konkrétnym certifikátom.

Záručné štítky

Návrh  tzv. záručných štítkov  poskytuje výrobcovi možnosť, aby  popri zákonom stanovenej záručnej doby  prezentoval aj ďalšie dobrovoľné bezplatné predĺženie záruky.  Podľa navrhovateľa by záručné štítky umožnili výrobcom poukázať na kvalitu a trvanlivosť svojich výrobkov a v podstate garanciu predĺženej možnosti používať výrobok. Táto možnosť síce existuje aj teraz, ale výrobcovia podmieňujú predĺženú dobu záruky rôznymi poplatkami alebo dokonca špeciálnym poistením.

A čo ceny?

Z uvedeného vyplýva, že ide o tlak na výrobcov.  Tí  momentálne riešia zvýšené náklady za nákup energií presúvaním ťarchy na zákazníka, čiže  zvýšením cien svojich produktov. Malé a stredné podniky, ktoré nezvládajú tento tlak, zatvárajú svoje prevádzky. Preto len dúfajme, že reakcia výrobcov na posilnenie postavenia spotrebiteľov v podmienkach zelenej transformácie  nebude znamenať zvyšovanie cien  za  tzv.  „zvýšenú kvalitu“. V  rámci tohto problému totiž zatiaľ žiadna ochrana spotrebiteľa nie je.

Zdroj spracovania:

https://epthinktank.eu/2022/06/17/empowering-consumers-for-the-green-transition-eu-legislation-in-progress/

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/733543/EPRS_BRI(2022)733543_EN.pdf