Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

Krachy cestovných kancelárií a odškodnenie zákazníkov

 

 

Tento rok prišli skôr ako po minulé roky. Myslím si, že vysvetlenie je pomerne jednoduché. Väčšina cestovných kancelárií sa snaží predávať letné zájazdy už pred vianočnými sviatkami predchádzajúceho roka. Aj keď zimný predaj nebol najlepší a aj jarné obdobie bolo viac o politike ako o predaji zájazdov, je zrejmé, že cestovná kancelária ktorá skrachovala už vybrala maximum peňazí od svojich zákazníkov a teraz sa možný prísun ďalších platieb od zákazníkov pomaly, ale isto zastavil. Samozrejme, že pohľadávky dodávateľom služieb treba platiť. A keď už nebolo z čoho, tak cestovná kancelária vyhlásila krach.

Zákon chráni zákazníka cestovnej kancelárie – spotrebiteľa prostredníctvom ustanovenia o povinnom poistení zájazdov zo strany cestovnej kancelárie. To väčšina zákazníkov už aj vie. Menej klientov však vie, že zájazdy sú poistené len v určitej sume. Výška sumy je uvedená na certifikáte, ktorý vydala poisťovňa a ktorý má byť prístupný každému kupujúcemu zájazdu. Nie je to celá hodnota predaných zájazdov. Zákon vyžaduje sumu, ktorá má predstavovať minimálne 25 % výšky celkových tržieb cestovnej kancelárie z predchádzajúceho roka, alebo 25% z objemu  plánovaných tržieb v danom roku.

Takže čo sa deje v prípade vyhláseného krachu cestovnej kancelárie? Poisťovňa preberá na seba starostlivosť o klientov. Mám na mysli poisťovňu, ktorá poistila zájazdy cestovnej kancelárie, nie poisťovňa, ktorá zabezpečovala cestovné poistenie napr. liečebných nákladov v zahraničí. Pre tých klientov, ktorí sú už vycestovaní v zahraničí, by mala začať operovať náhradná – zmluvne dohodnutá cestovná kancelária. Táto má v spolupráci s poisťovňou zabezpečiť služby zájazdu, ktoré sa týkajú zákazníkov skrachovanej cestovnej kancelárie. Preto je zbytočné sa snažiť kontaktovať so skrachovanou cestovnou kanceláriou. Tá obvykle vypne svoje telefóny aj telefóny svojich delegátov. Pokiaľ klienti nedostali žiadne informácie a majú problémy v hoteli, alebo pri čerpaní ďalších služieb, urýchlene by sa mali kontaktovať na príslušnú poisťovňu, ktorá ich usmerní. Tiež delegáti by mali okamžite začať komunikovať s poisťovňou a náhradnou, zmluvne dohodnutou cestovnou kanceláriou. Je to ich povinnosť.

Ďalšiu skupinu nešťastných zákazníkov tvoria ľudia, ktorí zaplatili za zájazd celú sumu, alebo zálohu a ešte nevycestovali. Je zrejmé, že títo musia urýchlene nahlásiť danú skutočnosť v príslušnej poisťovni na formulároch, ktoré sú k dispozícii aj na web stránke poisťovne. Prax z ostatných dvoch rokov ukazuje, že poisťovňa si v súlade so zákonom ponecháva časový priestor na riešenie týchto prípadov až do dĺžky 6 mesiacov. To však nie je závažný problém. Najväčší problém spočíva vo výške odškodnenia. To je odvodené od zmluvne zakotvenej výšky poistného plnenia v prepočte ku celkovej nárokovanej sume všetkých poškodených zákazníkov. Na jednej strane zákon chráni zákazníka v prípade insolventnosti alebo krachu cestovnej kancelárie, na druhej strane však len do výšky poistnej sumy, ktorá po rozpočítaní nie je totožná s výškou ceny zaplateného zájazdu. Čiže, ak je celková suma požadovaná od poškodených zákazníkov vyššia, ako je výška sumy poistného plnenia, zákazník ťahá za kratší koniec. Je zrejmé, že aj tento rok klienti skrachovanej cestovnej kancelárie nebudú odškodnení v plnom rozsahu..

 

Silvester, ktorý zostal v srdci

01.01.2025

V čase môjho študentského života som pôsobila aj ako sprievodkyňa cestovného ruchu. Silvester vo Vysokých Tatrách, mala som na starosti 3 autobusy z bývalej Juhoslávie. Každý z inej republiky vtedajšej federácie (v súčasnosti už samostatné štáty). Všetky tri skupiny ubytované v jednom hoteli. Trochu som mala obavy z nespokojnosti z dôvodu bazéna, bol to [...]

Keď sú informácie o cestovaní len poskladané slová bez pravdivého obsahu

02.07.2023

V dnešnom vysielaní Metropolitného rádia o 9,35 som si vypočula zmes informácií čo všetko bude platiť turista po príchode do zahraničia. Pani moderátorka čítala informácie rýchlo ale dosť neisto. Bolo zrejmé, že ani ona sama si nebola istá, či číta informácie pre individuálne cestujúceho alebo účastníka zájazdu. Neuvádzala ani prameň, z ktorého tieto [...]

Trojbalíček bez efektu, ITF Slovakiatour – labutia pieseň?

24.04.2023

Všetci poznáme marketingové balíčky 3 v jednom. V prípade ITF Slovakiatour (v minulosti veľtrhu cestovného ruchu) je to však naopak. Tento rok bol cestovný ruch len jednou minimálnou tretinkou celého podujatia. V bratislavskej Inchebe sa zmestili tri výstavy do komplexu areálu aj to ešte s veľkou časťou nevyužitého priestoru. Je otázka, či ide o postcovidový [...]

Mária Kolíková

Minister Susko zlyháva, plán obnovy bol pre justíciu historickou príležitosťou, hovorí Mária Kolíková

04.07.2025 15:20

Plán obnovy v oblasti justície prináša podľa exministerky peniaze napríklad na rekonštrukciu, obnovu či kúpu nových budov súdov.

peniaze, dôchodok, senior

Seniorka vybrala 10-tisíc eur pre podvodníka, poslednej chvíli zasiahol jej syn. Aký podvod mu takmer vyšiel?

04.07.2025 15:00

Policajti tiež radia, aby v prípade podozrenia z podvodného konania ihneď kontaktovali políciu.

bombic

26 nenávistných útokov: extrémista Daniel Bombic je obžalovaný

04.07.2025 14:59

Prokurátor podal obžalobu pre extrémistickú trestnú činnosť na Daniela Bombica.

Fínsko Tampere  Útok

Podozrivým z útoku vo Fínsku je 23-ročný Fín, v minulosti bol trestaný

04.07.2025 14:33

Muž pobodal štyroch ľudí, ktorých zranenia sú podľa polície vážne.