Zájazd ku moru nie je nanuk, alebo je?
Pred niekoľkými rokmi sme debatovali na tému predaja na poslednú chvíľu „last minutes „ . Hovorili sme o tom, kde je hraničný bod, kde je ten limit, kedy uspokojíme zákazníka, ktorý je schopný pohotovo vycestovať a tak ho cestovná kancelária odmení nižšou cenou. Na druhej strane do akej miery je cestovná kancelária schopná cenové zľavy ekonomicky vydržať. Starší cestovatelia si pamätajú cestovnú kanceláriu, ktorá predávala last minutes už tri mesiace pred termínom zájazdu. Jej cenová politika fungovala určitý čas. Ľudia si však zvykli čakať len na tieto zľavy a výsledkom bol predaj väčšiny zájazdov až v poslednej chvíli s výraznou zľavou. Aj laik začal rozmýšľať, do akej miery mala táto cestovná kancelária nadsadené ceny a mohla znižovať ceny. Cestovná kancelária mala určitú rezervu vo svojej marži, ale asi to z dlhodobého hľadiska nestačilo. Cestovná kancelária cenový tlak nevydržala a nakoniec ju majitelia predali aj so značkou.
Last minutes samozrejme existuje stále. Aj tento rok predávajú viaceré slovenské cestovné kancelárie zájazdy k moru s výraznou zľavou deň pred odletom, alebo dokonca 3 hodiny pred odletom priamo na letisku. Fajn, cestovná kancelária vychádza maximálne v ústrety svojmu zákazníkovi, ktorý si môže kúpiť dovolenku skutočne v poslednom momente. Možno si poviete, prečo o tom píšem, veď tak to robia iné cestovné kancelárie aj v zahraničí. Len je otázka, aký počet zájazdov predáva cestovná kancelária tesne pred odletom. Pokiaľ sa jedná o tri, päť alebo desať miest z kapacity celého lietadla, tak je to v poriadku. Cestovná kancelária rieši priam učebnicovo predaj last minute. Ak však cestovná kancelária predáva polovicu svojej kapacity, alebo ešte väčší podiel takýmto spôsobom, to stojí na zamyslenie. Ide o problém slabej kúpyschopnosti zákazníka, zlý odhad počtu zájazdov alebo aj nesprávne nastavenej ceny v počiatočnom období predaja? Cestovná kancelária začína čakať na zákazníka, ktorý sa rozhodne podobne, ako keď dostane chuť na nanuk. Možno kúpi, možno nie. Zákazník je neistý, v budúcnosti aj počet cestovných kancelárií na slovenskom trhu.
Lezú mi na nervy všetky ceny typu ...
Celá debata | RSS tejto debaty