V Čechách je hitom film, ktorý hovorí o praktikách agentúr vo vzťahu ku seniorskej klientele počas jednodňových výletov, spojených s prezentáciou tovarov. O čo ide? Tieto výlety organizujú rôzne podnikateľské subjekty a cielene oslovujú hlavne seniorskú potenciálnu klientelu. Vedia, že dôchodcovia majú čas, radi si za „lacný peniaz“ pocestujú a nebudú sami, lebo autobus bude plný podobných ľudí. Zatiaľ je to všetko v poriadku. Len dovtedy, keď prezentácia tovarov zaberie 2/3 času celého výletu a často sa do cieľového miesta účastníci výletu už nestihnú dostať. Aj túto skutočnosť ešte možno ospravedlniť, veď seniori boli zvedaví, veľa sa počas prezentácie pýtali a organizátori predsa chceli uspokojiť kúpychtivých dôchodcov. Cestovný ruch už nie je vôbec predmetom záujmu. Len tvrdý tlak na ľudí, ktorí často strácajú normálnu schopnosť posúdiť tovar a cenu, dostávajú sa do ilúzie a jednoducho zmluvu o kúpe daného tovaru podpíšu.
Pred niekoľkými rokmi sme sa zúčastnili inej akcie, avšak podstata bola rovnaká. Telefonická pozvánka priamo na naše číslo, písomná pozvánka priamo na našu adresu. Pozvánka na prezentáciu apartmánu, či inej nehnuteľnosti v lákavých turistických centrách Išlo o tzv. timesharing (prenájom alebo kúpa nehnuteľnosti na určitý časový úsek, obvykle 1 týždeň, v ročných intervaloch, vždy v tom istom termíne). My sme odolali. Šarmantnej slečne sme dávali toľko otázok, že pre istotu zavolala aj svoju nadriadenú „supervisorku“. Našu požiadavku, pozrieť si dané nehnuteľnosti cez internet (vtedy ešte neboli inteligentné telefóny s priamym napojením na internet“) nám rázne odmietla a po našej námietke na cenu a našej kalkulácii nás jednoducho vykázala preč aj bez ich slávneho obeda. Myslím si, že sme boli jediní, ktorí nielen počúvali, ale sa hlavne pýtali. Ostatní boli nadšení obrázkami a videoprojekciou, neustálym opakovaním o fantastickej príležitosti a priamo na mieste podpisovali zmluvu. V súčasnosti je už iná situácia. V rámci Európskej únie bola prijatá smernica, ktorá chráni spotrebiteľa a dáva mu možnosť zvážiť si takúto transakciu. V prípade, že si to rozmyslel a nemá záujem, môže v určitom časovom limite odstúpiť od zmluvy bez storno poplatkov a bez udania dôvodu. Táto právna úprava smernice o timesharingu vznikla práve preto, že ľudia boli pod psychickým tlakom a ohúrení podpisovali zmluvy, ktoré boli pre nich nevýhodné. Keďže tento psychický tlak bolo veľmi ťažko dokázať, právnici našli spomínané náhradné riešenie.
Poďme späť ku výletom pre dôchodcov. Film upozorňuje na skutočnosť, ktorá pretrváva už roky nielen v Čechách, ale aj na Slovensku. Organizátori pod názvom výlet a cestovanie organizujú predaj spotrebného tovaru. Problémom nie je cestovanie seniorov, problémom je právny status zmluvy, ktorú dôchodca podpísal. Starší človek, ktorý si nevie predstaviť, čo má robiť. Ak si uvedomí, že tento tovar vlastne vôbec nepotrebuje a zmluvu podpísal, tak mu nezostáva nič iné ako platiť mesačné splátky. Koľkí z nich sa obrátia na právnika, aby dokázali neplatnosť zmluvy, lebo bola podpísaná pod psychickým tlakom? Neviem, ale asi ich veľa nie je. . Opäť to bude musieť riešiť až smernica Európskej únie?
tane Z vlastných poznatkov mám skúsenosti,... ...
tane Pozri si diskusiu na SME. http://ekonomika.sme.sk/c/6781791/boli-sme-n... ...
Nemiešajme jablká z hruškami. Tento ...
Celá debata | RSS tejto debaty