Obdobie chrlenia výrobkov a maximálneho nakupovania končí. To všetci vnímame už z aspektu súčasných ekonomických podmienok. Tie podmieňujú zvyšovaníe cien tovarov a znižovanie solventnosti bežného občana. Európska komisia v dokumentoch o environmentálnej udržateľnosti výrobkov v podstate nepriamo jemne zachádza do problémov neželaného konzumerizmu z pohľadu ochrany spotrebiteľa.
Ochrana spotrebiteľa v podmienkach zelenej transformácie
30.marca sa EK bude zaoberať „posilnením postavenia spotrebiteľov v podmienkach zelenej transformácie“. Témou bude poskytovanie informácií o opraviteľnosti a boji proti predčasnému zastaraniu výrobku. Legislatívny proces začal už v roku 2022. V dokumente prvého draftu boli formulované konkrétne príklady „rýchlej smrti“ výrobkov. V novom texte sú doplnené ďalšie formulácie o nedovolených nástrojoch tzv. nekalej praktiky pri poskytovaní informácií. Z pôvodného i doplneného nového návrhu vyplýva cieľ právnej úpravy, ktorá prezentuje úsilie:
predĺžiť dobu spotreby výrobkov, vytvoriť možnosti opraviť výrobok, vymeniť pokazený prvok vo výrobku, možnosť využiť neoriginálne náhradné súčiastky. Už v pôvodnom návrhu boli nastavené prísne obmedzenia pred zneužívaním ľúbivých zavádzajúcich formulácií o environmentálnej udržateľnosti. Každá formulácia s tvrdením environmentálnej hodnoty výrobku bude musieť byť dokumentovaná konkrétnym certifikátom.
Záručné štítky
Návrh tzv. záručných štítkov poskytuje výrobcovi možnosť, aby popri zákonom stanovenej záručnej doby prezentoval aj ďalšie dobrovoľné bezplatné predĺženie záruky. Podľa navrhovateľa by záručné štítky umožnili výrobcom poukázať na kvalitu a trvanlivosť svojich výrobkov a v podstate garanciu predĺženej možnosti používať výrobok. Táto možnosť síce existuje aj teraz, ale výrobcovia podmieňujú predĺženú dobu záruky rôznymi poplatkami alebo dokonca špeciálnym poistením.
A čo ceny?
Z uvedeného vyplýva, že ide o tlak na výrobcov. Tí momentálne riešia zvýšené náklady za nákup energií presúvaním ťarchy na zákazníka, čiže zvýšením cien svojich produktov. Malé a stredné podniky, ktoré nezvládajú tento tlak, zatvárajú svoje prevádzky. Preto len dúfajme, že reakcia výrobcov na posilnenie postavenia spotrebiteľov v podmienkach zelenej transformácie nebude znamenať zvyšovanie cien za tzv. „zvýšenú kvalitu“. V rámci tohto problému totiž zatiaľ žiadna ochrana spotrebiteľa nie je.
Zdroj spracovania:
https://epthinktank.eu/2022/06/17/empowering-consumers-for-the-green-transition-eu-legislation-in-progress/
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/733543/EPRS_BRI(2022)733543_EN.pdf
Ak si mám doplácať za "predĺženie záruky... ...
Áno, máte pravdu...........socializmus na... ...
..."Témou bude poskytovanie informácií ... ...
Celá debata | RSS tejto debaty