35 EUR na osobu za pobyt
V Národnej rade Slovenska je pripravená zmena zákona o podpore cestovného ruchu na druhé čítanie. Najnovšie vyjadrenie človeka, ktorý pracoval určité obdobie vo vedúcej manažérskej pozícii v marketingovej agentúre cestovného ruchu ma prekvapilo. Vyhlásil, že pripravovaná zmena zákona o podpore cestovného ruchu bude diskriminovať malých a bude podporovať len veľkých. Na rozdiel od uvedeného vyhlásenia, poviem úprimne, som rada, že konečne sa uvažuje (ak sa nájdu peniaze v štátnom rozpočte) o podpore zahraničného príjazdového cestovného ruchu, konkrétne o stimulácii na pobyt zahraničnej klientely na Slovensku. O čo ide?
Ubytovacie zariadenia, ktoré dokážu pritiahnuť zahraničného klienta na minimálnu dobu 5 nocľahov na jednom mieste v ubytovacom zariadení, alebo fyzické či právnické osoby zo Slovenska i zo zahraničia, ktoré zorganizujú pobyt zahraničných návštevníkov na Slovensku v uvedených stanovených podmienkach, získajú podporu 35 EUR na osobu/pobyt. Uvedenie tejto podpory zahraničného príjazdového cestovného ruchu by bolo na Slovensku „ nóvum“. V zahraničí je takáto prax bežná už dlhé desaťročia. Naši klienti nesledovali, že Chorvátska vláda dlhé roky podporovala príjazd slovenských dovolenkárov do Chorvátska príspevkom na dopravu ktorú dostali dopravcovia alebo cestovné kancelárie. Nikto sa nad tým nepozastavoval. Bolo dobre, že bolo možné cenu za zájazd do Chorvátska aspoň o niekoľko ( v tom čase korún) stlačiť. Ruská klientela pred pár rokmi opustila naše lyžiarske svahy. Všetci, ktorí si mysleli, že Rusi budú k nám vždy automaticky prichádzať sa presvedčili, že aj príspevok na prílet ruských turistov do Rakúska zaúčinkoval veľmi silno a dopyt sa okamžite prispôsobil rakúskej ponuke. Podobných príkladov by sme mohli vymenovať veľa. Myslím, že netreba. Je zrejmé, že pokiaľ v zahraničí dbajú o to, aby im zahraniční turisti prichádzali, tak vedia aj o ekonomických prínosoch, ktoré sú s ich pobytom v danej lokalite spojené. Zahraniční turisti zaplatia, pokiaľ vidia zaujímavú ponuku, ktorá ich osloví a uspokojí ich potreby, či požiadavky. Nielen za ubytovanie, aj za iné doplnkové služby, ktoré produkujú práve tí „malí“. Náš turista ide v zahraničí na pivo, do galérie alebo lyžovať sa. Spotrebúva služby aj „malých“ tak, ako to bude robiť zahraničný turista na Slovensku. Títo tzv. „malí“ by však možno žiadnych zákazníkov nemali, keby ich niekto nezorganizoval a „nedoviezol“ na Slovensko, do mesta alebo miesta, kde pôsobia a ponúkajú svoje služby. Prečo sa táto myšlienka nepozdáva kritikovi? Neviem, tvrdí, že malí podnikatelia nezískajú z tejto podpory nič. Podpora nie je adresovaná malým ani veľkým. Je adresovaná tým podnikateľom, ktorí „dotiahnu“ zahraničného klienta. Môže to byť veľký hotel, ale môže to byť aj oficiálne zaregistrovaný penzión na Donovaloch, v Dunajskej Strede alebo na Tekove. Môžu to byť známe aj menej známe kúpele, veľké aj malé. V tomto slova zmysle žiadne obmedzenie nie je. Sledujem podnikateľa, ktorý už štyri roky intenzívne pracuje s ruským a ukrajinským trhom. Koľko ciest absolvoval na veľtrhy a konkrétne obchodné rokovania, koľko zahraničných partnerov tu prijal aj hostil, nemá zmysel počítať. Až teraz začína dosahovať prvé výsledky. Áno, získať zahraničného klienta nie je ľahké a vyžaduje si veľa trpezlivosti aj finančné náklady. Podpora 35 EUR na osobu za pobyt však určite poteší aj tohto podnikateľa. Symbolicky, za spomínané štvorročné úsilie.
V čom je problém? Kritikovi sa možno nepozdáva nastavenie kritérií alebo sa mu nepáči, že sa začína niečo robiť aj v tejto oblasti. Pokiaľ ide o kritériá, niekomu sa zdá vysoký počet prenocovaní, inému sa nepáči povinnosť pobytu v jednom ubytovacom zariadení. To sú veci na diskusiu. Ja mám však z vyjadrenia kritika pocit, že niekto chce verejnosť osloviť vyhláseniami, ktoré vyvolajú vášne u priemerných a podpriemerných. Veď možno aj o to ide, znemožniť podporu šikovných a schopných.
Celá debata | RSS tejto debaty