Pani Europoslankyňa dala slovenskej verejnosti na známosť, že Európsky parlament prijal smernicu o ochrane spotrebiteľa – účastníka cestovného ruchu. Jej vyjadrenie bolo stručné, malo charakter tlačovej správy a človek z tohto vyjadrenia veľmi nezmúdrel.
Čo môže účastník cestovného ruchu očakávať od novej smernice 2013/0246(COD) „ Package travel and assisted travel arrangements“ktorú spomínala pani europoslankyňa?
Stručne možno naznačiť tieto významné prvky:
– možnosť ochrany spotrebiteľa, ktorý si nakupuje služby (doprava, ubytovanie a.i.) on-line a sám si vytvára „balíčky“ služieb s tým, že v prípade sporu, dôkazné bremeno leží na sprostredkovateľovi (obchodníkovi).
– povinnosť organizátora (cestovnej kancelárie) poskytnúť informácie o výletoch pre osoby so zníženou mobilitou alebo zníženou schopnosťou orientácie na základe ich vyžiadania
– zrušenie povinnosti organizátora zájazdu (cestovnej kancelárie) poskytnúť informáciu o jazyku, v ktorom sa uskutočnia činnosti resp. aktivity cestovania
– možnosť pre zákazníka odstúpiť od zmluvy bez storno poplatkov, ak dokumentuje haváriu, smrť v rodine, alebo seriózne ochorenie ešte pred nástupom na zájazd
– strata ochrany spotrebiteľa v prípade ak inštitúcia organizuje tzv. neziskové cesty, (ide napr. o cesty, ktoré organizujú školy, domy dôchodcov, alebo neziskové organizácie…..) nakoľko tieto typy aktivít sú vyňaté z pôsobnosti smernice
Úprava (zmena) už existujúcej ochrany účastníka cestovného ruchu je z pohľadu účastníka cestovného ruchu zaujímavá vo vzťahu ku cene. Ide hlavne o:
– možnosť zvýšiť cenu zájazdu zo strany organizátora (cestovnej kancelárie). Nová smernica upravuje zvýšenie celkových nákladov na zájazd v rozsahu o 8%. Doterajšia slovenská právna úprava hovorí o zvýšení ceny konkrétne v prípade, ak sa výrazne zvýšia náklady na dopravu, poplatky spojené s dopravou a v situácii zmeny kurzu o viac ako 5% s tým, že zákazník musí dostať písomne informáciu v zákone stanovenom časovom predstihu.
– Možnosť znížiť cenu zájazdu zo strany organizátora (cestovnej kancelárie) s oprávnením zákazníkovi účtovať poplatok vo výške 10 EUR. Prípad zníženia ceny slovenská právna úprava neriešila.
Smernica má pre každú členskú krajinu odporúčací charakter. Treba poznamenať, že ochrana spotrebiteľa v cestovnom ruchu vo vzťahu ku zájazdom nie je úplne na zelenej lúke, ale že ide o nové odporúčanie Európskej únie, ktoré novelizuje pôvodnú smernicu EU z r. 1990 o cestovných balíčkoch, dovolenkových balíčkoch a balíčkoch výletných služieb (zjednodušenie o zájazdoch). Doterajšia ochrana spotrebiteľa vo vzťahu ku zájazdom bola zakotvená aj v slovenskom zákone, ktorý bol ostatný raz novelizovaný v roku 2006.
Uvedenie smernice do právneho poriadku v každej krajine prebieha ešte v ďalších procesoch. Na tom sa napokon aj v Európskom parlamente dohodli a nastavili si aj plán, podľa ktorého sa každá členská krajina vyjadrí, aké sú podmienky pre uvedenie smernice do právneho systému v jej prostredí, to znamená do každodennej praxe. Týmito riadkami len chcem pripomenúť, že konkrétne uvedenie základných prvkov smernice do slovenského právneho poriadku musí prekonať ešte svoju procedurálnu legislatívnu cestu.
nautilus Navyše, ku zakupovaným ...
Vďaka za informáciu...ale obávam ...
Celá debata | RSS tejto debaty