ITB BERLIN, tento rok potvrdil , že väčšina producentov v cestovnom ruchu prezentuje a ponúka zážitok. Vystavovatelia z celého sveta chceli priblížiť pocity a emócie. Tie sa snažili priniesť na pôdu veľtrhu prostredníctvom technológií 3D. Pôžitok z jazdy na bicykli, letu na lyžiach, či prehliadky mesta alebo botanickej záhrady zaujali aj odborných návštevníkov. Je potešiteľné, že tento trend prijali za svoj aj Slováci aspoň prostredníctvom 3D okuliarov a možnosti pre návštevníka, použiť pripravený tablet na pultíkoch jednotlivých slovenských vystavovateľov.
„E – travel“ (e-cestovanie) bolo najväčším ťahákom prednášok a diskusií počas každého dňa konania veľtrhu. Škoda, že im bol venovaný priestor len v oddelenej časti výstavného pavilónu (6.1.). To však nebránilo, aby záujemcovia o nové poznatky a informácie zaplnili stoličky do posledného miestečka, stáli, či sedeli na zemi. Každý deň sa striedali profesionáli z praxe. Autori prednášok zdôrazňovali digitálny prenos autentického príbehu ku potenciálnemu zákazníkovi, ako základ marketingu. Viacerí vychádzali zo skutočnosti, že ľudia cestujú vo veľkom rozsahu individuálne a odporúčali priamu on-line komunikáciu ako „spotrebiteľskú revolúciu v „self-service travel“, t.j. cestovaní, ktoré si zostaví každý sám. Virtuálna 360 º realita v priemysle cestovného ruchu je už samozrejmosťou . Pre producentov služieb v cestovnom ruchu je však dôležité ako nastavia rôzne varianty obsahu komunikácie s cieľom dosiahnuť emócie u potenciálneho zákazníka. Viacerí experti konštatovali, že digitálnu renesanciu CRM priniesli mobilné aplikácie, ktoré prispievajú ku snahe, získať si aj nelojálneho digitálneho cestovateľa. Ekonomické problémy, ktoré súvisia s vysokým podielom zrušeného on-line nákupu služieb cestovného ruchu zo strany zákazníka nie sú zanedbateľné. Interaktívna prezentácia však poukázala na možnosti ako zvýšiť príjmy aj napriek tejto skutočnosti. Ďalšie témy podporili potrebu analyzovať digitálne dáta výstupov z multifunkčných zariadení. Tieto sú nevyhnutné aj pri vyhodnocovaní on-line komunikácie prostredníctvom sociálnych sietí. Informácie sú rozdielne, v tom spočíva ich jedinečnosť. Klasické štatistické dáta si vyžadujú vhodnú kombináciu s tzv. veľkými dátami (flexibilita dát, minulosť a prítomnosť, aktivity v minulosti) a rozumnými dátami (vyhodnotené dáta, budúcnosť a jej potenciál, konkrétne aktivity, ktoré možno realizovať). Všetky myšlienky, názory a skúsenosti experti prezentovali s cieľom posunúť príbehy a emócie ku správnemu potenciálnemu zákazníkovi.
Foto: autorka
Zajtra: o nízkonákladovom lietaní
Celá debata | RSS tejto debaty