Kam cestovali Slováci
Pokoj, pohoda, kľud. To sú dôležité predpoklady cestovného ruchu. Desať, pätnásť rokov späť sa Turecko rozvíjalo rýchlym tempom, investície do cestovného ruchu boli veľmi silné. Turecká riviéra pri Stredozemnom mori predstavovala silne navštevovanú destináciu aj pre slovenských turistov. Regióny Bodrum či Marmaris pri Egejskom mori sa stali vyhľadávané letoviská hlavne anglicky hovoriacej klientely.
Nespočetné antické pamiatky boli lahôdkou v poznaní histórie a umenia tohto obdobia. Zrušenie vstupného víza pre slovenských občanov pred dvoma rokmi prinieslo pre slovenského turistu úsporu za poplatok.
V tom období už začínali ponuky itinerárov na miesta, spojené s kresťanskou históriou. Na západe Mariamanum pri Selčuku, kde skončil pozemský život Panny Márie a miesto vysvätil pápež Ján Pavol II., vo vnútrozemskej Anatólii známa Kapadocia, kde sa kresťania po úteku z Ríma v 3. Storočí nášho letopočtu ukrývali. Na východe bájna biblická hora Ararat s neďalekou lokalitou Noemovej archy atď.)
Počty turistov sa zvyšovali, ceny boli prijateľné, služby v hoteloch vyšších tried veľmi dobré, jedlo bohaté, ochota domácich ľudí sa stala prednosťou. Domáci prekonávali jazykové bariéry v hoteloch, reštauráciách, v obchodoch či v zdravotných službách rýchlym tempom.
Ostatné obdobie
V ostatných dvoch rokoch politikum začalo mať vplyv aj na cestovný ruch. Ruské embargo, neskôr ďalšie politické udalosti poznačili návštevnosť , príjmy aj zisky. Zahraničné cestovné kancelárie pristupovali ku kontraktácii s požiadavkami nižšieho počtu izieb, rekonštruované a rozšírené letiská v prímorských oblastiach by zvládli vyšší počet charterových letov. ( napríklad letisko Dalaman, výstavba nového terminálu v hodnote 250 mil. EUR, projekt nového letiska v Istanbule a pod. ). Náhrada zahraničných turistov domácou klientelou zaplnila hotely, možno aj útrata nebola nízka. Ale cestovný ruch je aj o medzinárodnom rozmere a o medzinárodných kontaktoch.
Nadchádzajúca sezóna
Všetci, ktorí vytvárajú ponuku pre turistov pripravujú svoj biznis starostlivo. Dúfajú a snažia sa, aby tohtoročná sezóna bola lepšia a podmienky pre dovolenkové rozhodnutia zahraničných turistov boli pozitívne, v pohodovej atmosfére. Kiež by to záležalo len na nich.
Foto: autorka
Celá debata | RSS tejto debaty