Ďalšia objavená rímska pamiatka na území tureckej Anatólie
Zerzivan píše svoju novú históriu od r. 2014, kedy tím archeológov objavil rímsku vojenskú pevnosť a obydlia zo 4 – 6. storočia nášho letopočtu.
Zerzivan, sa v rímskom období pravdepodobne nazývala Samachi. Významná strážna pevnosť na skalnatej plošine vo výške 124 m pri vstupe do údolia chránila východnú hranicu rímskeho impéria a tiež významnú antickú obchodnú cestu . Pre Rimanov to bol strategický bod na ceste z antickej Anidy (teraz Diyarbakir) do Dary (teraz Mardin). Pevnosť bola vybudovaná na ploche viac ako 55 tisíc štvorcových metrov
Okolo pevnosti sa usadilo aj civilné obyvateľstvo, v doline bohatej na vodu a popri ceste, ktorá viedla z antickej Edessy do Nisibis. Objekty do tohto času zasypané pod zemou prinášajú svoje svedectvo o živote vo vojenskej pevnosti a mesta. Tak ako vo všetkých rímskych mestách, aj tu nájdeme cisterny a postupne sa dostávajú na povrch časti celého vodovodného systému mesta.
Obdobia pokoja však veľmi často striedali časy bitiek medzi Rimanmi a Sasančanmi. Títo expandovali na západ. Dokonca po bitke neďaleko Edessy v roku 260 n.l. panovník Sasančanov Shapur I.. uväznil rímskeho imperátora Valeriána. Dôsledkom bol presun rímskej východnej hranice pod správu mesta Palmyra, mesta v Sýrii. V tom čase Sasančania rozšírili svoje impérium od rieky Eufrat až ku rieke Indus, ktorá preteká v súčasnej dobe územím Arménska a Gruzínska.
Rimania pravdepodobne budovali pevnosť na území pôvodnej Mezopotámie na mieste, ktoré už v dávnej minulosti využívali Asýrčania (882 – 611 p.n.l.), pod názvom Kinabu a neskôr Peržania (550 – 331 p.n.l.) . Je pravdepodobné, že osídlenie bolo živé, mestské hradby a budovy po viacerých rekonštrukciách v čase Byzantskej ríše vlády Anastasia I. a Justiniána I., boli funkčné až do obdobia 639 n.l. , do príchodu muslimov.
Najvýchodnejšie položená kresťanská pamiatka
Čo vykopali tureckí archeológovia pod vedením Aytaca Coskuna?
V súčasnosti je verejnosti prístupná časť areálu, kde sa nachádza jedna z 8 pôvodných bášt, pozostatky z 1,5 km dlhých hradieb, vodovodné cisterny, zbrojnica, obytné domy, úkryty s ventiláciou, ktoré pojali 400 osôb a kresťanský kostol. Tento kostol je pravdepodobne najvýchodnejšie položený a stáva sa novou destináciou na trasách po kresťanských pamiatkach na území tureckej Anatólie, resp. Ázie.
Kostol sa nachádza na najvyššom mieste celého areálu pôvodného mesta v línii východ – západ. Postavený bol v 6. storočí n.l. Podľa odborníkov je jedným z najlepšie zachovalých objektov. Kresťanský charakter kostola dokumentuje krstiteľnica aj vytesané kríže do skaly.
V podzemí objavili aj modlitebňu z 3. storočia n.l. Predpokladá sa, že malá skupina ľudí, v tom čase, prebudovala hrob na kresťanskú svätyňu.
Nové objekty v štádiu prípravy
Areál však skrýva ešte ďalšie pamiatky, ktoré určite dajú odpovede na otázky o minulosti. Ide aj o náboženstvá, ktoré predchádzali kresťanstvu a boli uctievané v tejto lokalite. Je pravdepodobné, že ďalší objekt , vo finálnom procese archeologických vykopávok, uvedie návštevníkov do tajuplného náboženstva mithra. Podľa najnovších poznatkov, na tomto území išlo o striktné vymedzenie spoločenského postavenia ľudí a dodržiavanie prísnej tajnosti o členstve jednotlivých stúpencov náboženstva mithra.
Čo hovorí Aytac Coskun?
Vykopávky pevnosti Zerzevan sú dôležité a prinášajú nové svetlo do histórie. Obrovský význam však má celý areál pre cestovný ruch a návštevnosť východnej časti vnútrozemia tureckej Anatólie.
Foto: autorka
Celá debata | RSS tejto debaty