Možnosť využiť stop-over program a vystúpiť v Caracase bola lákavá. A tak sme ju využili. Medzinárodné letisko, ktoré v minulosti bolo vždy plné cestujúcich, teraz pôsobilo priam pokojným dojmom malého počtu ľudí. Letecké inky do tohto mesta nie sú prebookované a obsadenosť sedadiel v lietadle nie je vysoká. V pomalom rade na vstupnú kontrolu vítajú príchodivších ľudí nadrozmerné fotografie Simóna Bolívara, Huga Cháveza a Nicolása Madura.
Spojenie z letiska tak ako aj v iných mestách zabezpečujú taxíky (venezuelská napodobnenina svetových značiek on-line taxislužieb) a samozrejme klasický shuttle bus. V meste je možné využiť dopravu metrom, ktorá je momentálne zadarmo.
Platby
Pôvodná mena „Bolivar“ je už len história spojená s turbulentným vývojom, resp. stagnáciou a pádom ekonomiky. Nová mena „Venezuelský Bolivar Fuerte (VEF)“ sa v hotovostnej papierovej forme veľmi nevyužíva, všetko je najvhodnejšie platiť bezhotovostne platobnou kartou. Zohnať „efectivo“ čiže hotovosť je problém a aj zbytočné. Zavedenie novej meny, je súčasťou procesov relatívne zastaviť predchádzajúcu hyperinfláciu. Bitcoin je jedna z možností, ako fungovať vo Venezuele, tak odporúčajú aj domáci. Ceny pre turistu nie sú najnižšie, jedlo v reštauráciách je porovnateľné s cenami u nás.
Bežný deň
Bežný deň v Caracase závisí od toho, či bude alebo nebude demonštrácia. Pokiaľ nie je, tak ľudia si riešia svoje každodenné záležitosti. V súlade s ich mentalitou sledujú futbal, posedia v kaviarni, či v reštaurácii. Ľudia samozrejme nie sú spokojní so súčasným stavom, ale život sa nezastavil. Veľa Venezuelčanov ešte stále žije z peňazí, ktoré mali uložené na účtoch v zahraničí. Pokiaľ majú rodinných príslušníkov vonku, tak využívajú možnosť zásielky peňazí od nich zo zahraničia do Venezuely. Tak sa Venezuelčanom darí ešte prežívať aj z peňazí, ktoré si v minulosti našetrili v období konjunktúry alebo ich dostali ako podporu pri narodení dieťaťa, či iných štátnych podporných poplatkov v dobe vlády Huga Chaveza. Približne 2 milióny obyvateľov tejto krajiny emigrovalo do susednej Kolumbie. Ale to je už iná kapitola.
Prvý pohľad na námestia
Hneď prvý pohľad na námestia a budovy v meste ukazuje, že investície nie sú. Výstavba sa v podstate zastavila. Štátne budovy sú ošetrené a udržiavané. Budovy, v ktorých v minulosti sídlili firmy, v súčasnosti dokumentujú prepad ekonomiky a chátrajú. Výnimku tvoria komplexy administratívnych a logistických budov čínskych a ruských korporácií. Už počas cesty do mesta upútali výrazné reklamy najznámejšej čínskej firmy mobilných telefónov.
Turisti v Caracase
Caracas je pre turistu momentálne možno viac zaujímavý svojim súčasným životom. Ale aj turistické atrakcie možno navštíviť. Výlet lanovkou do malého mestečka Galipan na hore Avila v severnej časti Caracasu má niečo do seba. Kto má rád serpentíny tak cesta prenajatým autom vytvorí pekné výhľady aj milý adrenalínový zážitok.
Prírodné krásy národných parkov a vodopádov v okruhu do 200 km od hlavného mesta ponúkajú príležitosť, ktorú zahraniční turisti v porovnaní s minulosťou nevyužívajú v takom rozsahu. Národný park Morrcoy vzdialený asi dve hodiny jazdy z Caracasu je známy vďaka svojim plážam s bielym pieskom, korálovým útesom a bohatému zastúpeniu vtáčej fauny. Vzdialenejší národný park Canaima je v zozname UNESCO. Vodopád Anjelov je asi najznámejšia atrakcia v parku, ktorý pokračuje náhornou plošinou La Gran Sabana smerom až ku brazílskej hranici.
Reklama odporúča dlhodobo známu, navštevovanú La Isla Margarita, vzdialenú cca 90 minút letu z Caracasu. Tento karibský ostrov je stále výkladnou skriňou cestovného ruchu Venezuely aj v súčasnosti.
foto: autorka
Celá debata | RSS tejto debaty