Hotely a gastro prevádzky prežívajú radosť aj žiaľ. Zmiernenie reštrikcií a otvorenie prevádzok pre verejnosť v záhradkách aj v interiéri považujú za dobrý krok. Je však otázka, či podniky budú schopné otvoriť a fungovať v súčasných podnikateľských podmienkach. Podľa vyjadrenia vzorky 122 podnikov až 70% hotelierov a majiteľov reštaurácií odhaduje, že neudrží podnikanie bez externej pomoci.
Prepúšťanie a nezamestnanosť
Uvedené podniky avizujú, že 60% podnikov už prepúšťalo pracovníkov a 40% podnikov predpokladá, že bude musieť pristúpiť ku prepúšťaniu. Podniky z hotelového a gastro priemyslu v SR nečerpali pomoc stanovenú vládou, často nespĺňali nastavené kritériá alebo v prípade splnenia kritérií proces dohody s finančnou inštitúciou je veľmi zdĺhavý.
Bude dopyt po službách zo strany zahraničných alebo domácich hostí?
Podľa Mareka Harbuľáka, generálneho manažéra Asociácie hotelov a reštaurácií SR, veľký problém spočíva v reálnom dopyte zahraničných aj domácich hostí. V minulých rokoch zahraniční hostia tvorili v SR počas roka 40 percent tržieb a v mesiacoch letnej sezóny až 50%.
Možnosť čiastočne nahradiť zahraničný dopyt domácou klientelou je odôvodnený. Nezodpovedaná je otázka, či bude možné problém obmedzeného alebo dokonca zníženého rozsahu skutočnej spotreby (výdavkov, útraty) domáceho dopytu riešiť. Ide hlavne o schopnosť slovenských občanov dovolenkovať v prípade straty zamestnania a zvyšovania nezamestnanosti v SR. Hoteliéri predpokladajú pokles tržieb v tomto roku v rozsahu 40 – 60%.
V roku 2020 sa javí ako problém aj schopnosť zamestnávateľov prispievať zamestnancom na rekreačné poukazy, ktoré v minulom roku boli úspešne využívané a priniesli podporu dovolenkujúcim slovenským občanom aj hotelom na území SR. ( Pozn. autorky: v súlade so zákonom išlo by o sumu vo výške 55% z ceny pobytu v dĺžke minimálne 3 prenocovania v SR, maximálne 275 EUR/zamestnanec, ktorý pracuje riadnom pracovnom pomere minimálne 24 mesiacov v podniku s počtom 49 zamestnancov viac).
Ceny pre domáci – finančne oslabený- dopyt môžu byť náročné. Úpravy alebo udržanie cien však podľa menovanej asociácie prichádzajú do úvahy len v podmienkach zníženia dane z pridanej hodnoty v gastronomických službách. Sadzba tejto dane je v SR jedna z najvyšších v rámci EU. (Pozn. autorky: dlhodobo opodstatnená požiadavka zníženia DPH je však v súčasnej situácii napätého rozpočtu diskutabilná) .
Pomalé a nedostatočné informácie spôsobujú neistotu
Neistota možnosti príjazdu zahraničných hostí (incoming) na Slovensko vyvoláva veľké obavy všetkých pracovníkov v hotelových a gastronomických službách. Aktuálne a včasné informácie o postupe otvárania príjazdu zahraničnej klientely (incoming) do SR nie sú dostatočné. Problematický je aj nedostatočný časový predstih informácií o uvoľňovaní reštrikcií. Absencia týchto informácií obmedzuje rozhodnutie zákazníka, ktorý napokon váha a vyčkáva s objednávkou pobytu v hoteloch. Ide o informácie o doplnkových službách v hoteli, ktoré sú dôležité pre pobyt hosťa, nap. bazény a pod.
Odporúčania vláde SR:
Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska navrhuje vláde
- upraviť kritériá a predĺžiť účinnosť pre produkt PODNIKATEĽ 2020 Slovenskej záručnej a rozvojovej banky aj ďalšie nástroje pomoci pre podnikateľov s dôrazom umožniť malým a stredným podnikateľom využiť kontokorentné úvery, odklad úverov a pod.
- Predĺžiť obdobie oslobodených odvodov sociálneho poisteni
- v roku 2020 preniesť bremeno príspevku na rekreačné poukazy od zamestnávateľov na štátny rozpočet v rozsahu stanovenom
- Znížiť sadzbu na gastronomické (stravovacie) služby
- Informácie o zmenách v reštriktívnych opatreniach s korektným časovým predstihom
Matovič likviduje ... ...
Celá debata | RSS tejto debaty