Raz hore, raz dole
Áno tento pojem je známy už veľa rokov z tvorby českých umelcov Voskovca a Wericha. Dokonca aj v cestovnom ruchu to platí stopercentne.
Pred rokom destinácie cestovného ruchu riešili otázku tzv. „overtourism“ , čiže cestovného ruchu, ktorý presahuje svoje limity návtevnosti. V tomto prípade išlo nielen o problém udržateľnosti z aspektu životného prostredia, ale aj o pokoj a kvalitu života miestneho obyvateľstva.
Prišla korona, dostali sme sa do druhého extrému, cestovný ruch zamrzol. Doteraz nie je isté, či cestovať a kam cestovať. Preto všetky marketingové aktivity smerovali na získanie domáceho návštevníka, turistu, ktorý má prežiť pekné dovolenkové dni na Slovensku a tiež aby aj utratil tak potrebné peniažky v podnikoch, ktoré ponúkajú svoje služby. Túto stratégiu sme zaujali na Slovensku a podobne konali aj v susedných krajinách.
U nás na Slovensku
Ubytovanie na Slovensku je podporované tzv. rekračnými poukazmi, resp. príspevkom zo strany zamestnávateľa v systéme a v podmienkach, ktoré boli schválené v minulosti. Snaha presadiť podporu domácej dovolenky pre všetkých zamestnancov zo štátneho rozpočtu sa nevydarila. Príspevok na dovolenku na Slovensku aj tento rok získajú len zamestnanci z podnikov, ktoré majú 49 zamestnancov a viac.
Ponuka láka
Toto leto Východné Slovensko pozýva na návštevu jaskýň s dôrazom na svetový unikát Ochtínsku aragonitovú jaskyňu. Na Gemeri funguje letný vlak podobne ako na Záhorí letný Záhoráčik tak ako aj tzv. Korýtko do Korytnice, úvražová železnička Vychylovka a renovovaná úzkokoľajná železnička na Orave. Tokajské vinárske pivnice ponúkajú degustáciu, tiež Trnava a Malokarpatská oblasť. Košice naznačujú zaujímavú zábavu v módnej tvorivej dielni, Banská Štiavnica otvorila prvú časť „staronovej“ pláže na tajchu, Liptov ponúka 800 km cyklotrás. Wellness a akvaparky sa tiahnu od Popradu cez Bešeňovú až po Senec, Veľký Meder, či Dunajskú Stredu. Kultúra v mestách ponúka dovolenkárom v Trnave organové koncerty, v Bratislave letné Shakespearovské slávnosti a možno turistov zaujmú už tradičné Korunovačné slávnosti. Bratislava začala intenzívne promovať „72 hodín v Bratislave“. To je len krátky výpočet ponuky.
Pretlak turistov v určitých lokalitách
Hory , vodné plochy aj kúpaliská na Slovensku v týchto dňoch praskajú vo švíkoch. Zverejnené fotografie a videá v médiách a na sociálnych sieťach ukazujú rady čakajúcich na lanovky, alebo davy oddychujúcich v určitých lokalitách pri vode.
Ceny?
Tatry v médiách presviedčajú, že nie sú drahé. Ceny v bufetoch za nealko 3 Eur a obyčajný lángoš 5 EUR však predsa len smerujú do „ vysokohorského levelu“. V Bratislavskej tichej uličke neďaleko centra ponúkajú najmenšie plechovkové nápoje za 3-násobnú cenu z veľkoobchodu bez možnosti nápoja v inom balení. Vybrané hotely sa rozhodli pre marketingovú akciu 2+1. Je potešiteľné, že aj konkurenčné hotely začali spolupracovať. Výborný nápad týmto spôsobom osloviť domácu klientelu. Je však otázka, do akej miery sú ceny týchto hotelov akceptovateľné pre slovenskú rodinu v počte 4 osôb. Takže ceny niekde primerané, niekde predsa len vyššie.
Dokedy? Bude to stačiť?
Táto otázka určite trápi všetkých, ktorí organizujú cestovný ruch alebo núkajú svoje služby . 2 týždne, alebo jeden mesiac nenahradia obdobie totálnej uzávery od marca 2020. Treba však pamätať aj na druhú stranu mince momentálneho záujmu. Nezvládnutý krátkodobý pretlak návštevníkov v určitých lokalitách vytvára nespokojnosť na strane dovolenkárov. Všetci si želajú čo najdlhšiu dovolenkovú sezónu a jej pokračovanie aj v jesenných mesiacoch. Naplní sa? To je otázka….
Je to zvlastny rok na ktory sa bude spominat ...
Celá debata | RSS tejto debaty