Letecké nízkonákladovky (low cost) majú jedno fantastické pozitívum. Otvárajú brány do destinácií, ktoré by sa v rámci klasickej leteckej dopravy dostávali na mapu ponuky veľmi pomaly. Starší pamätníci na Slovensku si pamätajú časy pôsobenia Sky Europe, ktoré sprístupnili Bratislavu a Slovensko pre záujemcov zo západnej Európy. Táto spoločnosť skončila. Nastúpila iná úspešná nízkonákladová letecká spoločnosť, ktorá momentálne spája západnú, strednú, východnú i južnú Európu.
Marketingový manažér Kenny Jacobs prezentoval v Berlíne doterajšiu históriu a expanziu na európskom trhu. Sebavedomo zdôraznil plány rozšíriť pôsobenie na nemeckom trhu. Z historického exkurzu zaujal marketingový príbeh, ktorý manažér popisoval v súvislosti s malým letiskom vo Francúzsku. Letecká spoločnosť presvedčila letisko, že jej prílety prinášajú ekonomické efekty v celej lokalite. Z toho vyplýva, že nie letisko má inkasovať letecké poplatky, ale naopak, letisko má zaplatiť leteckej spoločnosti. Perfektne použitá ekonomická pravda tzv. multiplikačných efektov…
V prezentácii bolo veľa čísel a grafov. Niektoré tabuľky sú už známe a diskutabilné. Porovnávanie cien danej nízkonákladovej leteckej spoločnosti s cenami klasických aerolíniek je porovnávanie neporovnateľného. Nie darmo sa často používa aj romantické marketingové pomenovanie nízkonákladových letov „no frills“. Všetci vieme, že ide o lety, pri ktorých sa na nízku základnú cenu nabaľujú už výrazne vyššie poplatky za batožinu, catering, tlač letenky a pod. Nehovoriac o maximalizácii počtu sedačiek a minimalizácii priestoru na sedenie, absencii prípojových letov a skromnej starostlivosti o cestujúceho. Takže ľudovo povedané išlo o porovnávanie cien za plánky a jabĺčka v jednom.
Arogancia rečníka sa podľa môjho názoru dostala za hranu etiky v časti vystúpenia, kedy prezentoval stabilitu spoločnosti. Vo fotokoláži sa podujal na hrubú dehonestáciu klasických leteckých prepravcov, ktorá až tak vtipná nebola.
Sebaistota marketingového manažéra nízko-nákladovej leteckej spoločnosti klesala počas konkrétnych otázok z pléna. Išlo hlavne o tému udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti. V odpovedi na otázku o kvalite letísk však Kenny Jacobs opäť zaujal svoj železný postoj vyjadrením, že nepozná členenie letísk na primárne či sekundárne a slovné hračky nie sú podstatné.
Nuž biznis asi znesie veľa, ale fakt je pravda, za málo peňazí málo muziky…..
Foto: autorka
Myslím, že je tam všetko, čo tam ...
Bloger nemusí mať politickú ani ...
Celá debata | RSS tejto debaty