Český havarovaný autobus nie je len ich problém

 

Český havarovaný autobus nie je len ich problém

Bolo to v dobe socializmu, ľudia boli šťastní, že idú na vytúženú dovolenku do bývalej Juhoslávie. Cena bola veľmi dôležitá nielen pre klienta, ale aj pre cestovnú kanceláriu. Každá služba zaplatená v zahraničí predstavovala ostro sledované devízové výdavky. Nočná cesta autobusom umožnila znížiť cenu a devízové výdavky o 2 nocľahy. Spomínam, keď som počas študentských čias v pozícii technického sprievodcu, (v tom čase sme to volali „pendl“), absolvovala veľakrát nočnú cestu do Dalmácie. Niektorí vodiči boli počas nočnej jazdy perfektní. Iní, počas dňa mimoriadne veselí a komunikatívni, v noci trpeli, potrebovali sa rozprávať a s veľkou dávkou vôle a sebazaprenia prekonávali svoj vlastný biorytmus. Iní vodiči v noci jednoducho dobre nevideli. Jazdilo sa po kľukatých cestách, ktoré boli nebezpečnejšie ako súčasné diaľnice, ale nútili vodiča stále niečo robiť, prehadzovať rýchlosti, rozmýšľať, či predbehnúť, alebo či sa viezť v závese. Vodiči aj ľudia to brali ako nevyhnutné zlo.

Je otázka, prečo musíme aj v súčasnosti týmto spôsobom organizovať dopravu? Môžeme si povedať úspora času – dôvod číslo jedna. Účastníci zájazdu prežijú cestu v autobusoch, ktoré sú už klimatizované, majú aj toaletu, nie sú potrebné časté prestávky, lebo cestujúci v podstate spia. Vodiči musia nočnú cestu zvládnuť bez problémov, veď sú profesionáli a väčšinou všade sú už diaľnice. Počas cesty dodržiavajú aj predpisy o nevyhnutných prestávkach na oddych, niektorí vodiči si dokonca aj ľahnú do ich „oddychového priestoru“ v dolnej časti autobusu. Koľko oddychovali pred cestou, vie ich zamestnávateľ.

Pre cestovnú kanceláriu ani pre dopravcu to úspora času nie je. Pre účastníkov zájazdu je tak či tak tento prvý deň trápenie. Autobus príde do letoviska v ráno, ľudia čakajú na ubytovanie do obeda, alebo do 14. hodiny, pretože izby treba upratať po predchádzajúcich hosťoch. A tak jediné odporučenie je, aby sa išli vykúpať. Veci si môžu odložiť do určenej miestnosti, alebo niekde v hotelovej hale. Záleží od postavenia cestovnej kancelárie v danom hoteli, alebo od možností, ktoré hotel má. Po ubytovaní ľudia často padnú do postele a spia do večera. Nezabúdajme, že autobusové zájazdy sú často nasmerované do hotelov nižšieho štandardu s polpenziou či raňajkami, alebo do apartmánov, či bungalovov bez stravy. Podľa môjho názoru, tento prvý deň v žiadnom prípade nepredstavuje dovolenku. Tak isto posledný deň pobytu. Klienti sa musia vysťahovať často o 9. Hodine ráno. Do večera sa síce môžu kúpať, ale veci majú sústredené v určenom priestore, často sa prezliekajú na toaletách alebo pri sprchách, jedia svoje nazbierané marmeládky alebo pripravené balíčky kdesi na lavičkách. Úroveň ich „dovolenky“ v deň odchodu je opäť diskutabilná.

Takže úspora času to nie je ani pre účastníka zájazdu. Dobrodružstvo je síce motívom mladých ľudí, ale v tomto type zájazdov si nemyslím, že by ľudia kupovali zájazdy s autokarovou nočnou prepravou z dôvodu dobrodružstva. Námietka, že cez deň je teplo, nemá zmysel, klimatizovaný autobus tento problém nemá. Cesty sú v noci prázdnejšie. Tento dôvod možno čiastočne akceptovať. Úspora devízových prostriedkov už nie je tak dôležitá, žijeme v dobe EUR-a. V skutočnosti dôvodom nočných autokarových presunov do letovísk je tlačenie ceny smerom dolu. Cena dvoch nocľahov je ten dôvod. Prečo? Ešte stále je veľký počet ľudí, ktorí šetria na dovolenku pol roka a sú šťastní, že aspoň takto sa moru dostanú. Aj v roku 2012.

Silvester, ktorý zostal v srdci

01.01.2025

V čase môjho študentského života som pôsobila aj ako sprievodkyňa cestovného ruchu. Silvester vo Vysokých Tatrách, mala som na starosti 3 autobusy z bývalej Juhoslávie. Každý z inej republiky vtedajšej federácie (v súčasnosti už samostatné štáty). Všetky tri skupiny ubytované v jednom hoteli. Trochu som mala obavy z nespokojnosti z dôvodu bazéna, bol to [...]

Keď sú informácie o cestovaní len poskladané slová bez pravdivého obsahu

02.07.2023

V dnešnom vysielaní Metropolitného rádia o 9,35 som si vypočula zmes informácií čo všetko bude platiť turista po príchode do zahraničia. Pani moderátorka čítala informácie rýchlo ale dosť neisto. Bolo zrejmé, že ani ona sama si nebola istá, či číta informácie pre individuálne cestujúceho alebo účastníka zájazdu. Neuvádzala ani prameň, z ktorého tieto [...]

Trojbalíček bez efektu, ITF Slovakiatour – labutia pieseň?

24.04.2023

Všetci poznáme marketingové balíčky 3 v jednom. V prípade ITF Slovakiatour (v minulosti veľtrhu cestovného ruchu) je to však naopak. Tento rok bol cestovný ruch len jednou minimálnou tretinkou celého podujatia. V bratislavskej Inchebe sa zmestili tri výstavy do komplexu areálu aj to ešte s veľkou časťou nevyužitého priestoru. Je otázka, či ide o postcovidový [...]

letecká havária, pád lietadla, letecká katastrofa

Havária nad Washingtonom: Prečo pilotov pred zrážkou nevaroval bezpečnostný systém? Trump už hľadá vinníka

30.01.2025 18:15

Ako to, že sa dopravné lietadlo a vrtuľník zrazili nad mestom za jasnej noci? Prečo pilotom nepomohol bezpečnostný systém, ktorý ich mal varovať pred zrážkou?

Kash Patel

Kandidát na šéfa FBI nesúhlasí s Trumpovými milosťami pre útočníkov na Kapitol

30.01.2025 18:06

Denník The New York Times to označil za pozoruhodný odklon od Trumpovej pozície.

SR Mier Ukrajine protesty EÚ NATO Bratislava, protest, demonštrácia, transparenty, Slovensko patrí do EÚ

Všetci si vážime právo protestovať. Prečo teda reči o prevrate?

30.01.2025 18:00

Ubehol skoro týždeň od premiérom avizovaného pokusu o prevrat. Diskutujúci sa zhodujú, že rešpektujú názory protestujúcich. To však otvára zásadnú otázku: čo sa deje, a na čo je to dobré?

Robert Fico

Belgičania na hodinu uzavreli vzdušný priestor, Fica otočili domov. Premiér bol na ceste rokovať o ruskom plyne

30.01.2025 17:18, aktualizované: 17:48

Rokovanie premiéra Fica s predstaviteľmi eurokomisie o zastavení tranzitu ruského zemného plynu na Slovensko preložili na pondelok.