MICE v cestovnom ruchu
MICE – meetings, incentives, conferences, exhibitions. Vymenované výrazy už naznačujú, že ide o stretnutia, motivačné a stimulačné aktivity, konferencie, výstavy. Dopyt predstavuje hlavne korporátna klientela. Tak sa dostávame ku skutočnosti, že MICE stimuluje ekonomiku mimo sezóny, vytvára podmienky pre zvyšovanie výdavkov účastníkov podujatí, ktorí často utratia viac peňazí v kratšom čase ako dovolenkári. A keď už spomíname dovolenkárov, aj tí sa stávajú súčasťou MICE vtedy, keď sprevádzajú účastníkov mítingov, konferencií, výstav alebo iných motivačných podujatí.
Aby MICE fungovalo
Samozrejme, že MICE možno organizovať len v podmienkach dopravnej dostupnosti, hotelových kapacít, výstavných a kongresových centier. Tieto atribúty majú naše susedné krajiny vo Viedni, v Prahe aj v Budapešti na vysokej úrovni.
Ak hovoríme o Bratislave, povedzme úprimne, hotely máme. S dopravnou dostupnosťou sme na Slovensku aj v Bratislave v nižšej druhej línii až v tretej línii. Kongresové priestory s kapacitou viacerých sál pre minimálne 300 osôb nám stále chýbajú. Oklieštený marketing na celoštátnej úrovni sa orientuje hlavne na dovolenkovú klientelu.
Čo my?
Aj v týchto podmienkach sa dobré číta o výsledkoch, ktoré dosiahla Bratislava. Ide o viacerých aktérov, ktorí nachádzajú spoluprácu prostredníctvom Bratislavskej organizácie cestovného ruchu tzv Bratislava tourist board. V ostatnom elektronickom časopise noviniek Bratislava MICE News konštatujú zaujímavé výsledky. Nie sú to odhady, ide o skutočné reálne výsledky na základe prepočtu konkrétnych údajov prostredníctvom kalkulátora ekonomických dopadov podujatí (ECM Event impact Calculator)
Citujem Ninu Erneker z BTB:
…..na jedného delegáta (účastníka podujatia) pripadá cca 1300 EUR spending (výdavkov) v destinácii, čo by malo zaujímať hlavne národnú rovinu s kompetenciami v business meetings. Práve toto odvetvie má najvyššiu návratnosť investovaných prostriedkov, a to hlavne tých z verejných zdrojov, približne 1:10 (!). Navyše má kladnú platobnú bilanciu, lebo ide v 90% prípadov o export služieb. Máme prepočty, že ak investujeme do kandidatúry na väčšie asociačné podujatie ca 20.000 Eur, vráti sa na „daniach“ do krajiny niekoľko sto tisíc Eur. Zdá sa vám to pritiahnuté za vlasy? Vôbec nie! V okolitých krajinách si to veľmi dobre uvedomujú a investujú nemalé zdroje do rozvoja kongresovej infraštruktúry i prezencie na relevantných trhoch………
Čo z toho vyplýva?
Aj v cestovnom ruchu sa dá „zarobiť“. Mozgy a organizačné schopnosti sú tu. Títo ľudia na seba prevzali aj ťarchu marketingovej komunikácie, ktorá je vo všetkých susedných krajinách perfektne prepracovaná a finančne podporovaná v dostatočnom rozsahu. Treba viac ústretovosti pri rozhodnutiach o budovaní aspoň jedného moderného kongresového centra, ktoré môže byť prepojené aj s priestormi pre kultúrne podujatia a hlavne zdokonaľovaní dopravnej dostupnosti. Uvedená infraštruktúra je v konečnom dôsledku potrebná aj pre nás, ktorí v Bratislave a na Slovensku žijeme.
Celá debata | RSS tejto debaty