Počas včerajšej návštevy reštaurácie personál umýval kľučky v toaletách, schody pred vchodom boli cítiť dezinfekčným prostriedkom tiež. Vo vybraných samoobslužných reštauráciách už v minulosti mali zásobníky s dezinfekčnou emulziou na ruky. V tom čase nie z dôvodu vírusu, ale z dôvodu základnej hygieny. Povinnosti, ktoré vyplývajú zo súčasnej situácie si zrejme väčšina komerčných zariadení plní dôsledne. To isté platí aj v štandardných hoteloch, kde praktizujú maximálnu starostlivosť o hygienu, čistotu a pravidelnú dezinfekciu.
A čo ubytovanie v Airbnb?
Airbnb funguje prakticky v celom svete, hovorí sa o 191 krajinách. Tzv. zdieľané ubytovanie stratilo svoju pôvodnú ideu. V súčasnosti ide o ubytovanie pre neznámych ľudí na komerčnom základe s úhradou za ubytovanie v izbe súkromného bytu, prípadne v celom byte – v klasických bytových domoch, kde žijú aj miestni obyvatelia. Podobne je to aj v apartmánoch. Počet ubytovaných narastá a je otázka do akej miery je riešená otázka ochrany zdravia hosťa . Na druhej strane však ide aj o miestne obyvateľstvo, kde je ubytovanie prostredníctvom airbnb poskytované.
V 31 regionálnych kanceláriách majú prehľad o každom zákazníkovi, ktorý si on-line objednal ubytovanie prostredníctvom tohto systému. Veď organizátor si z platby zákazníka sťahuje odôvodnenú 3% províziu. Určité informácie o zákazníkovi má aj ubytovateľ. Ten však nemá povinnosť pýtať si doklady hosťa a ani nemá povinnosť hlásiť svojich hostí na prechodný pobyt. Čiže pokiaľ nemá ubytovateľ pocit zodpovednosti, tak tento problém nerieši. A povedzme úprimne, často sa ubytovateľ ani osobne s hosťom nestretne. V prípade, ak by aj prišiel hosť z výrazne zdraviu nebezpečného regiónu, pokiaľ ho nezachytia na letisku alebo na železničnej stanici nič sa nedeje.
Robí niečo pre ochranu zdravia svojich hostí a miestneho obyvateľstva ?
Na oficiálnej web Airbnb možno nájsť veľa informácií pre zákazníka aj pre potenciálneho ubytovateľa. Nikde som však nezachytila informáciu o tom, že ubytovateľ je povinný v súčasnej dobe nielen upratať, ale precízne „dezinfikovať“ ubytovacie priestory po skončení pobytu hosťa. V záujme ochrany spotrebiteľa by som to očakávala aj v informáciách pre zákazníka.
Mladí ľudia si tento typ ubytovania pochvaľujú, pre nich je zaujímavá cena, ktorá je prijateľná. Tvrdia, že ubytovanie je skutočne v súlade s prezentovanou ponukou. Podobne sa vyjadrujú aj seniori, ktorí v ostatnom období tvoria významný segment hostí tohto typu ubytovania.
Podľa údajov Bratislavskej organizácie cestovného ruchu v r. 2018 v Bratislave sa ubytovalo cez systém Airbnb 109 600 osôb s priemernou dĺžkou pobytu 2,5 dňa. Išlo o zahraničných návštevníkov z viacerých krajín a z viacerých kontinentov. Pre pokladňu mesta Bratislava to znamenalo únik na miestnej dani cca 0,5 mil. EUR. Ekonomické úniky na daniach z príjmu, či miestnych daniach väčšinou zákazníkov nezaujímajú. Majú pravdu, to je problém, ktorý musia riešiť zodpovedné inštitúcie na medzinárodnej a štátnej úrovni.
Čo by však malo zaujímať hostí aj miestnych obyvateľov, tak je ochrana ich zdravia.
prenajímať byty v Airbnb je nezmysel, obytný ...
Celá debata | RSS tejto debaty