Zväz cestovného ruchu informuje, čo bude nové v cestovnom ruchu na Slovensku ….. Napriek snahe podnikateľského sektora vidí veľký otáznik. Prečo?
- Informácie
Tie sa menia zo dňa na deň a často sú úplne protichodné. Kto je zodpovedný? Médiá? Čiastočne. Treba však upresniť. Médiá prezentujú to, čo im zdroje ponúkajú. Takže je otázka, či zdroje informácií majú záujem o stabilitu cestovného ruchu, alebo sa rozhodli pre iné ciele. Zmätočné informácie získavajú obyvatelia Slovenska, nejasné informácie smerujú ku podnikateľom a nepresné a často žiadne informácie sa (ne) dostávajú na potenciálne trhy v zahraničí.
Susedné krajiny aj tradičné ciele letných dovolenkárov bojujú o slovenského dovolenkára. Prezentujú a veľmi podrobne, rôznymi formami, informujú o zdravotných podmienkach pre potenciálnych návštevníkov. Slovensko o zahraničného turistu nejaví intenzívny záujem.
- Opatrenia, formálne procesy.
Niekedy dobre myslené, ale s opačným účinkom. Dva príklady.
Kúpele: Podľa MUDr. Janky Zálešákovej, predsedníčky z Asociácie Slovenských kúpeľov. postcovidové lôžka v kúpeľoch sú nevyužité. Dôvod? Byrokratický systém celého procesu vybavovania tak unaví záujemcu, že buď stratí trpezlivosť a prestane sa trápiť s touto možnosťou, alebo radšej príde do kúpeľov ako samoplatca. Podľa údajov o obsadenosti postcovidových lôžok sa zmysel postcovidových pobytov stráca. Ľudí na postcovidových lôžkach v jednotlivých kúpeľoch v tomto pred-dovolenkovom čase možno spočítať na jednej v lepších prípadoch na dvoch rukách.
Klasické kúpeľné pobyty už minulý rok menili svoj charakter aj dĺžku Je predpoklad, že zahraniční hostia do kúpeľov tento rok asi neprídu a nie je jasné, do akej miery budú Slováci mať záujem liečiť sa v období mimo letnej špičky sezóny.
Aquaparky, kúpaliská, plavárne. V prvých dňoch uvoľnenia bolo možné pustiť do bazénov 6 osôb. Mgr. Gabriel Somogyi, predseda Slovenskej asociácie Aquaparkov, kúpalísk a plavární konštatoval, že v podmienkach nevyhnutného počtu pracovníkov (napr. v celom komplexe 50 pracovníkov) išlo o totálne nerentabilné, ekonomicky stratové dni. Ostatný týždeň a posledný víkend v čase čiastočného uvoľnenia si tieto podniky pochvaľujú návštevnosť. Nedá sa však ani odhadnúť, koľko týchto dní bude. Podniky aquaparkov, kúpalísk a plavární dúfajú, že pôjde aspoň o taký počet dní ako minulý rok.
- Podnikanie v cestovnom ruchu.
Vláda a zodpovedné ministerstvo za cestovný ruch sa snažilo vysporiadať s podporou v rámci 1. etapy formátu schémy „de minimis“. (poznámka autorky – možná podpora v kumulovanej sume všetkých typov podpory zamestnanci, prenájom a pod. celkom do 200 tisíc EUR). Z hľadiska porovnania so zahraničím je to však veľmi nízka podpora a prichádza pomaly. Tzv. veľká schéma podpory, 2. etapa, ešte stále nie je uvedená do života.
- Odchod kvalifikovanej pracovnej sily
Viacero podnikov, ktoré poskytujú služby cestovného ruchu sa snažilo zamestnanosť udržať, hlavne kvalifikovanú pracovnú silu. V podnikoch, kde to nebolo možné, prepustení pracovníci odišli a často sa umiestnili v zahraničí. Tam, kde je relatívna istota aspoň letnej sezóny. Sú však prípady, že prepustení kvalifikovaní pracovníci prechádzajú do úplne iných sektorov. Možno sa pýtať, aká kvalita nás čaká v cestovnom ruchu a nehovoriac o strate vyškoleného personálu, ktorého vzdelávanie má tiež svoju hodnotu. Vynaložené náklady takto strácame my všetci.
- Finančná politika
V zmysle vládneho programu bolo zníženie DPH pre služby v CR aktuálne. Aj v katastrofálnych podmienkach, ktoré stravovacie prevádzkové jednotky v minulom roku mali, tieto podniky boli schopné sa preorientovať. Otvorili výdajné okienka, organizovali donášku do domu, menili a inovovali svoje “menu”, aby vyhovovali “novému” spôsobu stravovania. Čiže podnikatelia sa snažili o maximálne výkony. Nad očakávanie prekvapivý výsledok,. Zvýšený objem výberu DPH do štátnej pokladnice. Mgr. Harbuľák, prezident Zväzu cestovného ruchu verí, že sa podarí presvedčiť rozhodujúcich činovníkov daňového systému, aby pristúpili ku procesu zníženia sadzby DPH. Alebo sa ministerstvo financií len potešilo zvýšenému príjmu do štátnej pokladnice?
Poznámka
Teplo je, leto dúfajme, že bude pokračovať a dovolenková sezóna tiež. V cestovnom ruchu na Slovensku toho treba riešiť skutočne veľa. Žiadna uhorková sezóna pre kompetentné ministerstvá asi nebude. Treba však urýchlene konať, aby pre cestovný ruch na Slovensku už nebolo neskoro……
... politiku opustili kvalifikovaní ludia už... ...
... veď Slovensko je stabilné, na čele má... ...
ale dôležité je, že tým chaosníkom to vynáša a... ...
Od posledných volieb len ... chaos, chaos.... ...
Celá debata | RSS tejto debaty