Snažím sa pozorne sledovať verejne dostupnú diskusiu s ministrom dopravy a výstavby SR Andrejom Doležalom “Opýtajte sa ministra”. Minister v rozhovore vždy tak trochu presviedča alebo vysvetľuje svojmu pýtajúcemu sa spoločníkovi, čím dáva verejnosti najavo, čo chce vlastne povedať. Bolo tmu tak aj v ostatnom vysielaní 05.08.2021. Popri základných témach dopravy a 3. etape schémy podpory pre cestovný ruch sa vyjadril aj k problému, na ktorý bolo už načim upozorniť.
Minister správne zdôraznil, že cestovný ruch nie je len o dvoch mesiacoch hlavnej sezóny a obsadených Tatrách na prelome júla a augusta. Úspech cestovného ruchu závisí od návštevnosti a útraty návštevníkov počas celého roka. Čiže áno, treba s ministrom súhlasiť, „off-sezóna“ je veľký problém. Dosiahnuť, aby cestovný ruch fungoval aj mimo sezónu a aby turisti cestovali je veľmi ťažká úloha. A to ešte neriešime prekvapivé neočakávané pandemické opatrenia.
Tu však vznikajú otázky. Ktorých turistov mal minister na mysli?
Domácich návštevníkov?
Ak áno, je veľmi diskutabilné, či Slováci budú mať čas a peniaze cestovať po Slovensku na jeseň, či začiatkom zimy. Ak deti budú chodiť do školy (všetci si to želáme) tak zostávajú na dovolenkové cestovanie len mladí a seniori a dúfajme záujemcovia o kúpele a wellness. V prípade mladých ľudí bude mimoriadne významný fakt, ako sa bude vyvíjať zamestnanosť, životná úroveň, príjmy….. V prípade seniorov ekonomické podmienky na jednej strane a ceny na strane druhej určujú ich možnosti tiež.
Zahraničných návštevníkov?
Aj v podmienkach ponuky pre zahraničných návštevníkov určujú možnosti cestovného ruchu vyhlásené opatrenia. Áno, zahraničný návštevník väčšinou utratí viac, čiže príjmy v cestovnom ruchu by boli vyššie. Mám na mysli nielen dovolenkového turistu, ale aj biznis klienta, ktorý by prišiel na tzv. MICE mítingy, motivačné a vzdelávacie cesty, kongresy, konferencie, workshopy a ďalšie podujatia vrátane výstav a veľtrhov.
Čitatelia asi budú so mnou súhlasiť, že v prípade zahraničnej klientely je potrebné myslieť na ich príchod už vopred. Naši susedia v Rakúsku, Maďarsku či Českej republike intenzívne komunikujú s potenciálnymi trhmi. Myslia nielen na jeseň tohto roku. Už v súčasnosti prezentujú možnosti návštevy a podujatí v roku 2022.
Slovensko a Slovakia Travel
V apríli 2021 bola po dlhej absencii opätovne vytvorená celoslovenská inštitúcia Slovakia Travel, ktorá má pracovať so zahraničnými trhmi. Na web ministerstva sa táto inštitúcia prezentuje https://slovakia.travel/ pod heslom Spoznaj Slovensko zblízka.
Pre biznis (domácu aj zahraničnú) klientelu poskytuje prehľad podnikateľských subjektov, ktoré tvoria ponuku.l
http://www.slovakconvention.sk/partners.html
Má aj podstránku o podujatiach. Tu by každý očakával aspoň jednu vetu a kratučkú zmienku, či sa Slovakia Travel bude zaoberať týmito otázkami a či uvažuje o podujatiach na Slovensku vo vhodných zdravotných podmienkach aspoň v budúcom roku. Posledná zmienka je na web z júna 2019, takže nie je jasné, či ide len o minulosť a akosi pozabudli zrušiť tento fail. http://www.slovakconvention.sk/events.html
Slovakia Travel v minulom týždni oznámila svoju aktivitu – dve kampane pre domáci cestovný ruch. Milé, prekvapivé. Len je otázka, či to má byť predmet ich činnosti. V rámci domáceho cestovného ruchu sú zriadené a fungujú oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu, ktoré pracujú celú dobu, doteraz často aj suplovali celoštátnu marketingovú organizáciu.
Slovakia Travel možno funguje, pracuje, organizuje, len nevieme o tom.
Určite by aj odborná verejnosť ocenila, ak by pán minister zaujal stanovisko a vysvetlil čo je obsahom činnosti, aké sú plány, prípadne aké aktivity táto inštitúcia rozbehla.
Celá debata | RSS tejto debaty