Slovensko zaznamenalo úspech v medzinárodnom vyhodnotení udržateľnosti cestovného ruchu pod názvom „Sustainable travel index“. Ide o vyhodnotenie indexu udržateľnosti v cestovaní, ktoré za rok 2021 výskumníci realizovali v 99 krajinách sveta. Najnovšie výsledky prezentovala Caroline Bremmer na on-line diskusii ITB Berlin 11. marca 2022. zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=yXBq8TXDO4c
Najdôležitejšie informácie zo správy
spočívajú v konštatovaní, že udržateľné cestovanie má mimoriadny význam aj v postpandemickom období; spotrebitelia v cestovnom ruchu vnímajú značku ako významný činiteľ pri rozhodovaní o tom kam budú cestovať a ktoré služby budú využívať; udržateľné cestovanie však nie je adekvátne proklamovanému odhodlaniu konať s cieľom udržateľnosti.
Potvrdzuje sa, že ničivé dopady pandémie na cestovný ruch zmenili myslenie ľudí, ktoré smeruje ku kvalite a nie kvantite, pričom predpokladom kvality je do ponuky „vkladať hodnotu “ udržateľnosti. Významné je zistenie o súčasnom dopyte vo svete. 60 % spotrebiteľov v cestovnom ruchu chce mať počas každodenného života pozitívny vplyv na svoje životné prostredie.
V dôsledku kolapsu cestovného ruchu sa destinácie preorientovali na ponuku pre domáci cestovný ruch. Najlepšie výsledky dosahovali Island, Austrália, Nórsko ktoré vytvárajú vysokú pridanú hodnotu pre miestne obyvateľstvo.
Európska zelená dohoda prináša ovocie. Dokumentuje to 20 európskych krajín, ktoré sú v top rebríčku indexu udržateľného cestovania. Ďalší rok si svoju prvú pozíciu udržiava Švédsko, ktoré rozvíja eko-štýlovú ponuku zážitkov v podmienkach udržateľného cestovného ruchu.
Spracované podľa: https://www.euromonitor.com/events/tourism-2030-and-beyond-new-normal-or-total-transformation
Potreba štandardných geopolitických a ekonomických podmienok
Optimistické a čiastočne diskutabilné sú tvrdenia, že „počas pandémie sa do popredia dostali pozitívne sociálne vplyvy cestovného ruchu, ktoré sú životne dôležité pre pracovné miesta, rovnosť, vzdelanie a odstránenie chudoby.“ Snaha podnikov prechádzať na tvorbu pozitívnych vplyvov cestovného ruchu je podľa môjho názoru podmienená oživením cestovného ruchu v štandardných geopolitických a ekonomických podmienkach.
Podobne možno vnímať aj problém palív v leteckej doprave, ktorá v zmysle záverov „ nespĺňa parametre Parížskej dohody. Nádeje sa upínajú na budúci pokrok v oblasti biopalív, hybridných elektrických lietadiel a lietadiel poháňaných vodíkom, aby sa splnili priemyselne regulované ciele CORSIA.“ Tieto závery sú pravdivé, avšak je otázka časového horizontu, kedy bude reálne naplniť ciele programu CORSIA.
Slovensko a rebríček indexu udržateľného cestovania
Údaje 56 ukazovateľov (indikátorov) v rámci 7 pilierov udržateľnosti tvoria základ pre každoročné vyhodnotenie indexu udržateľnosti v cestovnom ruchu. V roku 2021 bola dôležitosť jednotlivých pilierov nastavená do 20% podielov (udržateľný dopyt, udržateľná doprava a udržateľné ubytovanie) a 10% podielov ( environmentálna, spoločenská-sociálna , ekonomická udržateľnosť a riziká). V každom pilieri je vyhodnotenie poradia top 10 krajín a vyhodnotenie odkiaľ cestovatelia prichádzajú (zdrojové trhy).
Slovensko sa v roku 2021 dostalo na druhú priečku hneď za Švédskom, ktoré svoje vedúce postavenie malo aj v roku 2020. Slovensko si polepšilo v porovnaní s r. 2020, kedy zaujalo 6. miesto. Škoda, že Caroline Bremmer nevenovala Slovensku viac pozornosti, v prezentácii sa upriamila na Estónsko, ktoré zaujalo 5. miesto.
Rečníčka upozornila aj na nový model udržateľnosti v cestovnom ruchu, ktorý sa osvedčil na Novom Zélande. Tento sa orientuje na oživenie, regeneráciu cestovného ruchu s cieľom bezpečného, bezproblémového a udržateľného cestovania. Dlhodobo je vysoko efektívny prístup Mozambiku, ktorý je na vrchole environmentálneho piliera. Je to výsledok transformácie cestovného ruchu, ktorú Mozambik postupne rozvíja už viac ako, 20 rokov.
Záverom:
Správa, že Slovensko je úspešné z aspektu ponuky udržateľného cestovného ruchu je dobrá, potešila. Teraz je však otázka, či išlo skutočne o pozitívne kroky všetkých aktérov v cestovnom ruchu na Slovensku, alebo je to aj výsledok znížených výkonov cestovného ruchu, kedy sa automaticky prejavuje aj zníženie negatívnych dopadov. Dúfam, že príslušné ministerstvá budú predmetný dokument analyzovať.
Foto: printscreen autorka
Celá debata | RSS tejto debaty