Cestovala som narýchlo, neveľmi som sa pripravovala na Maltu. Možno aj preto som si neuvedomila, že hneď po príchode budem potrebovať do nabíjačky cestovný adaptér. V hoteli mi recepčná s úsmevom dala vybrať, ktorý typ je najvhodnejší pre môj kábel. Na Malte stále cítiť alebo vidieť zrkadlo anglického vplyvu z minulosti. Jazdí sa vľavo a na rozdiel od Londýna, v hlavnom meste Valetta na prechodoch nie sú šípky, kam treba pozerať. Veľké nebezpečenstvo však asi nehrozí, jazdí sa dosť pomaly. Rýchlosť sa výrazne znižuje v čase presunu ľudí doobeda do hlavného mesta a poobede z mesta. Takže kto chce ísť rýchlo, v takejto situácii sa spolieha radšej na svoje nohy. Telefónny búdky , historické poštové schránky a „double decker „vyhliadkové autobusy len potvrdzujú moje pocity. Angličtina je popri maltštine rovnocenný úradný jazyk. Takže angličtina je výhodná nielen pre turistov, ale aj pre mladých ľudí, ktorí prichádzajú z rôznych končín Európy, Ázie, či Afriky za prácou, alebo novým životom.
Výučba angličtiny je na Malte aj veľmi dobrý biznis, ktorý pomáha riešiť obsadenosť hotelov mimo sezóny na dlhšie pobyty. Veľa Slovákov si výučbu angličtiny na Malte ako jazykový pobyt vyskúšalo tiež. Veď tieto možnosti ponúkajú viaceré špecializované agentúry aj u nás. Treba povedať, že angličtinu sa učia hneď aj tí, ktorí prichádzajú za prácou a nie sú ešte jazykovo zdatní.
Cudzinci na Malte
Takže rad radom. Chyžný v hoteli bol z Malajzie, predavačka suvenírov bola Ruska, servírka v Maltézskej reštaurácii bola Kolumbijka, manažér reštaurácie mal za manželku Slovenku. Umelec, ktorý predával svoje perokresby je zo Srbska a perfektne vyškolená celá skupina čašníkov, ktorá obsluhovali počas rautu mali na svojich menovkách: Milan, Dragan, Zlatko atď. Štatistiky hovoria, že v 3 lokalitách žije viac ako 20% cudzincov, v 4 lokalitách viac ako 15% a v 13 lokalitách viac ako 5% cudzincov. Z celkového počtu 68 miest a obcí (lokalít) je to skoro tretina územia.
Výstavba myslí na búducnosť?
Keď som odchádzala z autobusovej stanice v Bratislave, spočítala som 17 žeriavov. Keď som prišla do zálivu San Julian na Malte, bolo ich tam tiež dosť , minimálne 8. Takže investície na Malte fungujú. Stavia sa hlavne v oblasti hotelierstva a rezidenčných bytov. Nápisy na stavbách hovoria: Dom sa nepostaví za 1 deň. K tomu je dopísané „stihneme to do sezóny“. Malťania radi bývajú vo svojom. 70% domácich – nielen vo vidieckych lokalitách ale aj v meste si radšej zaplatia za vlastné bývanie. Rekonštrukcie a prístavby pôvodných hotelových budov a prehustená výstavba nových moderných komplexov určite zvýši kapacitu. Či to bude prepojené aj s udržateľným rozvojom ukáže čas.
Pokiaľ vo vnútrozemí ostrova majú dopravnú infraštruktúru vyriešenú, najfrekventovanejšie úseky pozdĺž morského pobrežia zažívajú každodenné trápenie. Ani mestská doprava, ktorá má svoje linky rozvetvené po celom ostrove nie je schopná zabrániť dopravným kolapsom. Bude zaujímavé, ako si domáci poradia s týmito dopravnými stavbami.
Cestovný ruch a turisti
Kto prichádza na Maltu? Podľa vyjadrenia premiéra Joszefa Muscata a ministra cestovného ruchu na Malte Konrada Mizziho, turisti z Veľkej Británie majú dlhoročnú tradíciu cestovať na Maltu. Domáci hostitelia dúfajú, že Brexit nebude prekážkou a Briti budú cestovať naďalej. Na Malte sa dobre cítia turisti z USA, Španielska, Talianska, Francúzska, Nemecka. Američania vyhodnotili Maltu ako jednu z 10 top svetových destinácií. Športovci zo Slovenska aj z Česka využívajú Maltu mimo sezóny na tréningové pobyty.
Malta sa pripravila na nové trhy , t.j. turistov na z Izraela, Írska, Ruska, Poľska ale aj na tzv. „middle-class“ turistov z Činy a Indie. Letisko na Malte zvládlo minulý rok 7 miliónov cestujúcich (pre porovnanie Bratislava 2 milióny). Predstavitelia Malty sa pochválili s navýšením 61 nových letov, ktoré zabezpečuje nízkonákladová letecká spoločnosť. Malta bude mať nové spojenie s novými destináciami v Európe vrátane priameho letu z Bratislavy.
Čísla sú vysoké. Všetci zodpovední za cestovný ruch hovoria o udržateľnom šetrnom rozvoji. Zdôrazňujú snahu zvyšovať počet prenocovaní hlavne v nízkej sezóne. Možno sa im to podarí pri náraste návštevnosti čínskych turistov. Tiež si veľa sľubujú od už spomínaných nových liniek na Maltu. To je však už otázka iných spotrebných zvyklostí, iných nárokov aj iných výdavkov týchto turistov.
Malta je nielen o kúpaní
Čo som stihla pozrieť počas 1 voľného dňa? Samozrejme expresným tempom historické centrum Valetty.
Valetta je zapísaná do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva. Určite právom. Nielen z dôvodu histórie, ktorá siaha do 16. Storočia rytierov sv. Jána, tzv. Maltézskych rytierov. Aj preto, že mesto je stále živé. Keďže turisti sú tu aj v zimných mesiacoch, reštaurácie na hlavnej ulici Republiky i v ďalších uličkách nehovoria o ziskoch, ale prežijú aj zimu. Podobne aj všetky možné a nemožné predajničky suvenírov, či prevozníci na lodičkách, ktoré skrátia cestu do jednotlivých častí časti historického mesta.
Celé historické mesto je o poznaní pamiatok. Prehliadka asi najvýraznejšej a najvýznamnejšej pamiatky, t.j. barokovej katedrály sv. Jána , kde sa nachádza najväčšoa maľba na Malte – Štastie Jána Krstiteľa, či budova 95 metrov dlhého hlavného paláca Veľmajstrov, ktorý je v súčasnosti sídlom parlamentu a prezidentky stoja za to. Návšteva historickej Valetty je aj o príjemnej atmosfére v meste, kde minulosť prináša poučenie a nové poznanie kultúrnych vplyvov.
Čo by som chcela zažiť na Malte??
Samozrejme vykúpať sa v mori. Najkrajšie pláže a hotelové rezorty sú mimo hlavného mesta, tie sú situované na severe ostrova. A ešte jedna možnosť, síce nie na kúpanie, ale na spoznanie tradícií, toho nie veľmi turistického, ale možno zaujímavejšieho života. Tradičnej výroby panenského olivového oleja, mandľového likéra, či prípravy špeciálnych koláčikov. Všetka produkcia viniča, zeleniny, ovocia, ale aj chovu oviec či ošípaných je sústredená práve na ostrove Gozo. Plavba trajektom na Gozo trvá necelú polhodinku a podobne plavba lodičkami na Comino. Kto chce, môže v prípade vhodných poveternostných podmienok využiť aj let vrtuľníkom. Určite sa oplatí uvidieť oveľa viac zelene, pobrežie ošľahané vetrom a prívalmi morských vĺn.
Takže Malta dovidenia.
foto: autorka
Celá debata | RSS tejto debaty