Počas leta je mediálna sezóna ústretová cestovnému ruchu. Dozvedáme sa skúsenosti našich cestovateľov aj účastníkov zájazdov, čítame ich vyjadrenie spokojnosti alebo úprimné rozhorčenie. Nechcem radiť, ako kupovať zájazdy. Medializované príklady negatívnych skúseností však dokumentujú dôležitosť a význam informácie. Samozrejme informácie cestovnej kancelárie v prípade zájazdu sú číslo jedna. Ďalšie zdroje informácií, ktoré sú nevyhnutné pre cestovateľa nájdeme na web ministerstva zahraničných vecí, na hotelových a cestovateľských portáloch a recenzie na základe skúseností.
Informácie, ktoré uvádza cestovná kancelária
Príkladom môže byť nedávno medializovaná skúsenosť slovenských zákazníkov, ktorí v období monzúnov boli prekvapení, že v hoteli je málo hostí, počasie je nepríjemné, pláž je neupravená a nikto sa nekúpe.
Neviem, aké informácie zákazníci dostali. Ale som presvedčená, že v katalógu bola uvedená tabuľka priemernej teploty vzduchu aj vody v danej destinácii a bolo stanovené obdobie kedy je sezóna. To by mal byť dostatočne dôležitý signál na rozmýšľanie, či v období monzúnov cestovať na relaxačný pobyt. V informačných formulároch, ktoré dostáva zákazník už pred podpisom zmluvy o zájazde sú v súlade so zákonom pomerne podrobné informácie o ubytovacom zariadení, doprave a destinácii. Možno pre cestovnú kanceláriu, ktorá v takomto neštandardnom období monzúnov predáva zájazdy vyplýva do budúcnosti poučenie, aby upresnila, čo znamená monzúnové obdobie, resp. na základe počtu reklamácií sa rozhodla, či vôbec bude takéto zájazdy predávať.
Ďalší nedávno medializovaný príklad je úroveň ubytovania. Zákazníci sa sťažovali na poškodené zariadenia (napr. v kúpeľni). Majú pravdu, také niečo by sa nemalo stať. Ale pri pohľade na fotografiu, kde sú najlacnejšie plastové dosky na WC je zrejmé, že ide o jednoduchšie ubytovacie zariadenie, kde sa použité lacnejšie materiály môžu rýchlejšie opotrebovať. Hotel však aj v tomto prípade sa má o zariadenie starať, ošetrovať ho a okamžite opraviť to, čo sa pokazí. Zo strany cestovnej kancelárie má byť nápomocný pri riešení reklamácie delegát. Jeho povinnosť je čo najrýchlejšie zabezpečiť vyriešenie reklamácie.
Informácie ministerstva zahraničných vecí SR
Informácie, ktoré zverejňuje na svojom web https://www.mzv.sk/cestovanie-a-konzularne-info
sú dôležité pre cestovné kancelárie aj pre individuálnych cestovateľov. Informačné centrum poskytuje informácie aj o monzúnoch a iných prírodných javoch v zahraničí. Ministerstvo uvádza dokonca v niektorých krajinách aj kvalitu vody v prímorských oblastiach (napr. Chorvátsko http://baltazar.izor.hr/plazepub/kakvoca ).
Z aspektu politickej situácie web formuluje upozorňujúce odporúčania v škále stupňov 1-4 . Väčšina cestovných kancelárií vysiela svojich zákazníkov do krajín bez odporúčania, to znamená stabilných, bezproblémových. Pre individuálnych cestovateľov stupeň 1 predstavuje varovanie, stupeň 2 zvážiť nevyhnutnosť cestovania do určitých oblastí, stupeň 3 odporúčanie necestovať do určitých oblastí a najvyšší stupeň 4 odporúča opustiť krajinu.
Informácie na špecializovaných hotelových distribučných webových portáloch alebo cestovateľských portáloch
Distribučné portály majú globálny charakter Na ubytovacích serveroch možno nájsť tisíce hotelov a veľký počet fotografií. Tieto informácie môžu pomôcť pri neistote, či fotografie alebo verbálne informácie cestovnej kancelárie uvádzajú všetko. Príkladom je možnosť bezplatného využívania wifi, tak dôležitá informácia pre pobyt v krajinách mimo EU. Informácia o rozsahu a spôsobe využívania wifi je pri každom ubytovacom zariadení povinná.
Informácie na základe recenzií
Recenzie sú výborné, ale predsa ich treba brať aj s určitou rezervou. Ide aj o subjektívny pocit, často silne podporený emóciami Emócia je na mieste, veď cestovný ruch je o emóciách. Vyšší dôraz na serióznosť recenzie si vyžadujú recenzie na globálnych portáloch (napr. Tripadvisor), ktorý vyžaduje vlastné fotografie od autora recenzie a upresnenie termínu, kedy recenzovaný objekt navštívil. Recenzie na sociálnych sieťach sú často aj o nálade a spoločnosti, v ktorej recenzent prežil svoju skúsenosť. Pokiaľ sú však recenzie komerčného charakteru tak tie informujú prevažne pozitívne. .
Neskúsenosť aj s úsmevom
Priamo v destinácii v Grécku, zákazníčka požadovala „vypnúť cikády“. Z tejto pripomienky sťažnosť napokon nebola. Pani prijala vysvetlenie, že cikády vypne príroda v druhej polovici augusta. Nie nadarmo sa hovorí, že dobrá informácia má hodnotu zlata.
Celá debata | RSS tejto debaty